Eesti kool ei ole kombinaat. Eesti kool ei ole tagurlik. Muidugi leidub liinitöö suhtumist, tagurlikkust ja vanast kinni hoidmist, aga samamoodi leidub mõnes koolis tõusiklikkust, enda paremaks pidamist, teistmoodi koolis pakutava halvustamist. Need on üksikjuhtumid, mis ei muuda tõsiasja – Eesti koolil enamasti pole häda midagi.
Jah, munitsipaalkool ei jaksa alati piisava kiirusega pakkuda toetatud õpet, individuaalõpet, kaitsta eraklike kalduvustega last. Ma olen kindel, et munitsipaalkoolid tunnistavad oma puudusi meelsasti, eriti juhul, kui avalik debatt on sõbralik, mitte alavääristav. Muidugi on õige, kui lapsevanemad, sagedasti oma pere valusast vajadusest või lihtsalt omaenda tõekspidamistest tingituna, teevad ise kooli. See kattub minu arusaamaga moodsast avalikust sektorist, kus me kõik oleme riik ja ühel või teisel moel panustades loome avalikku ruumi, avalikku teenust, Eestit. Erinevus rikastab, kui sedasi tänapäeva Eestis tohib üldse öelda. Aga nii nagu Jürgen lööks maha minu, kui ma räägiksin vaid ühe poole vastutusest avaliku teenuse koosdisainimisel, on praegune koolirahadebatt tapnud minu talvel väljendatud unistuse sellest, et me igaüks oleme riik ja koos teeme seda paremaks.
Minu arvates saab era- ja vabasektoriga koostöös avalikke teenuseid disainida ikka siis, kui aus analüüs õigel tasandil näitab olemasoleva süsteemi puudusi ja võimalusi neid paindlikult ja esialgu väikeses mahus era- ja vabasektori abiga kõrvaldada. Õige tasandi valik on siin esmatähtis – ei saa riigis otsustada, mida vajab linn või vald olemasoleva kohaliku teenuse kõrvale, asemele või lisaks. Nii ei tohi riik minna omavalitsusest mööda ja kutsuda esile erainitsiatiivi, mis võib omavalitsusele peavalu tekitada.
Kogu otsustamispädevus kohaliku teenuse üle, olgu see põhiharidus, sotsiaalteenus või midagi muud, tuleb anda kohalikule tasemele koos suurema otsustusõigusega. Sinnamaani välja, et vald võiks väljastada sotsiaaltoetusi raha asemel toiduna ja punuda koolivõrgu munitsipaalkooli asemel erakooli ümber, kui ta seda soovib. Aga muidugi ei saa seda teha ilma et need, kes ebatraditsioonilisi lahendusi välja mõtlevad ja avaliku teenuse osana avaliku raha eest pakuvad, arvestaks kogu omavalitsuse rahva ühisvajadustega, võtaksid ka vastavad kohustused ja täidaksid omavalitsuse ootusi selle teenuse suhtes. Selleks on vaja midagi enamat kui raha. Selleks on vaja usaldust.