Mis seob filme «Supilinna salaselts», «Risttuules», «Nullpunkt», «Kõik muusikud on kaabakad» ja äsja ekraanile jõudnud «Päevad, mis ajasid segadusse»? See, et kõigi režissööriks on debütandid. Just noored debütandid.
Uus põlvkond tõstab pead
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Päevakangelane Triin Ruumet on 27, sama vana oli oma debüüdi ajal Heleri Saarik. Martti Helde veel noorem – 26 –, kui tuli välja «Risttuules». Sügisel debüteeriva Vallo Toomla sünniaasta on 1983, Eesti riigi sajanda sünnipäeva filmikonkursi võitjal Kaur Kokal 1987, Tanel Toomi oma 1982, Moonika Siimetsal ja Anu Aunal 1980. Kui Liina Triškina (1976) juurde arvata, siis on peaaegu pool neist naised.
Veel tähelepanuväärsem on aga temaatiline ja stiililine mitmekesisus. On seisundifilmi ja klassikalist draamat. Noorte inimeste eneseotsingute kõrval lavastatakse küüditamist, «Tõde ja õigust», laste seikluslugu või 1990. aastaid, nagu nüüd Triin Ruumet oma paljutõotavas debüüdis. Midagi on õhus.