Lugedes üle oma neli aastat vana kirjatükki erakondade rahastamisest, mis oli ajendatud nn Silvergate’ist, pidin tõdema, et lugu on suures jaos aegunud ning mitmed toonased teemad päevakorrast maas. Meenutuseks olgu öeldud, et Silvergate’i nime sai 2012. aasta mais puhkenud poliitskandaal, milles toonane reformierakondlane Silver Meikar teatas, et erakonna liikmed annetasid variisikutena parteile anonüümsete toetajate raha. Sellele järgnes pea üldrahavalik arutelu parteide rahastamise põhimõtete ja viiside üle. Tulid tänavaprotestid, Jääkelder ja Rahvakogu 506 ettepanekut erakondade rahastamise sätte kohta erakonnaseadusse. Mõnedki neist hääletas riigikogu 2014. aasta aprillis seadusse sisse.
2016. aastal tuli kevad teisiti. ERJK jõudis üle pikema aja taas uudistesse, kui Keskerakond nimetas oma esindajaks komisjoni kriminaalkorras karistatud partei peasekretäri Priit Toobali. Algas Toobalgate, mille esimeseks konkreetseks järelmiks sai viie parlamendifraktsiooni algatatud eelnõu erakonnaseaduse muutmiseks. Kava kohaselt peaks see välistama kriminaalkorras karistatute ja ametikoha keelu all olevate isikute kuulumise parteide rahaasju kontrollivasse komisjoni.
Avalikkuse reaktsioonid Keskerakonna jultunud käitumisele on jäänud siiani tagasihoidlikuks. Kas on rahvas juba leppinud sellega, et end riigi õigussüsteemist lahtisidunud erakond teeb mis tahab, või on täna ajastu teine kui Silvergate’i päevil?
Selgete lahenduste puudumine
Lootes, et esimene pole tõsi, keskendun teisele võimalusele. Silvergate iseenesest ei viinud ühegi väga selge lahenduseni – minister Michal taandus mõneks ajaks tipp-poliitikast, Silver Meikar visati Reformierakonnast välja; süüdimõistvat kohtuotsust ei saanud keegi. Ometi tõstis Silvergate’i esiplaanile mitmed demokraatia aluspõhimõtted nagu läbipaistvus, võimude lahusus ja tasakaal, deliberatiivsus. Just nendest väärtustest lähtudes parandati aastail 2013-14 erakonnaseadust.