Iseseisev kohtuhaldusorgan
Ka kohtuvõimu (-süsteemi) annab kohendada. Kõigepealt tuleks selles lõpuks ometi ära lõpetada nõukogudeaegne kohtukorraldus, I ja II astme kohtuid juhib ja korraldab täitevvõim - justiitsministeerium. See tuleb asendada iseseisva kohtuhaldusorganiga, mille alged on juba Kohtuhaldusnõukogu näol olemas. Selles kogus peaks olema võrdsel määral esindatud võimuharud ja õigusprofessioonid ning ta toimiks enesekorralduse õiguse alusel.
Kohtutele antud ülesanne, analoogselt kogu riigiaparaadile, vähendada kulutusi (koosseise) on õige algatus, aga valest otsast. Mitte koosseise ei tule vähendada, vaid lihtsustada aeganõudvaid menetlusreegleid ning vähendada kohtusse jõudvate asjade arvu. Seeläbi ka tehtavaid kulutusi. Iga väike probleem ei pea jõudma kohtusse ja kui ta sinna ka jõuab, siis ei pea seda menetlema kõigis kolmes astmes. Kulutuste kokkutõmbamist tuleb alustada menetlusseadustest ning samaaegselt näha ette ja luua juurde kohtueelseid ja -väliseid vaidluste lahendamise organeid.
Selles ei ole midagi enneolematut, seda teed on mindud paljudes meile sarnastes riikides. Kohtud peavad oma dokumendid, sh otsused, kirjutama nii, et mõistlik inimene sellest aru saaks ja advokaatidel puuduks alus kirjutada arvesse «kohtuotsuse selgitamine kliendile».
Meie põhiseaduslikkuse kohtulik järelevalve ei ole läinud päriselt seda teed, mida algul loodeti. See on legalistlik, normitehniline. Vabariigi president kui põhiseaduslikkuse kontrollija seaduste väljakuulutamise eelselt, on sellest funktsioonist täiesti taandunud. Kohtuasjades orienteerumine käib tavainimesele kaugelt üle jõu.
Sootuks kõrvale on jäänud mitmed konstitutsioonikohtutele üldiselt omased funktsioonid (näiteks parlamendi opositsiooni pöördumiste menetlemine, kuigi võimude lahusus seda eeldaks). Meil ei tegeleta, nagu põhiseadus ette näeb, toimingu (tegevuse) põhiseaduslikkuse hindamisega. Üksikisiku juurdepääs põhiseaduslikkuse järelevalvele on kaudne, ainult alama astme kohtu kaudu. Need on aga enam kui ettevaatlikud, ei valda riigiõiguslikku ainest ja metoodikat ning piirduvad valdavalt seaduslikkuse või formaalse põhiseaduslikkuse hindamisega. Kokkuvõtlikult - on põhjust kaaluda riigikohtust põhiseaduslikkuse kohtuliku järelevalve eraldamist ja iseseisva konstitutsioonikohtu loomist.
See oli ainult kild tegemist ootavast. Peatähtis on selge plaan ja süsteemne ja järjekindel tegevus selle teostamisel. Edu meile.