Kui aga suurfirma teeb reklaamikampaania poolpalja naisega, kuigi oleks võimalik tellida muud sorti lahendusi küll ja veel, siis kas see ei pane Teid oma tarbimisharjumusi muutma või seisukohti võtma?
Ma muudaksin hea meelega kõiki oma tarbimisharjumusi, kui seda oleks võimalik teha. Seisukoha võtmine volinikuna annab aga sobimatule reklaamile tegelikult reklaamimahtu juurde. Tarbijakaitseametil on järelevalvemenetluse õigus, nad saavad ka teha trahvi või muid ettekirjutusi – volinikul see võimalus puudub. Seetõttu edastan häirivad reklaamid tarbijakaitseametisse, see on eesmärgipärasem.
Kuidas Te reageerite seksismile, kui juhtute ise mõnda sellist situatsiooni kõrvalt nägema või kuulma?
Oh, seda juhtub kõigil, mõnikord on meil kontoriski nalja palju, sest keegi on kogemata midagi seksistlikku öelnud. Kuni püsib huumor, on lootust maailma paranemiseks. Aastatepikkune kogemus ütleb, et kõige tõhusam ongi huumori ja äraspidipööramise segu.
Kas argipäeva- või kontoriseksismi tulekski lihtsalt naljaga pooleks võtta ja edasi minna?
Meie puhul on see nali, sest meil on kollektiivis ainult naised. Korraldasime hiljuti konkursi, kus me märkisime ka töökuulutuses, et eelistame võrdsete kandidaatide puhul alaesindatud soo esindajat, aga vaatamata kõikidele meie pingutustele ei läinud õnneks. Selgelt paremaks osutus naissoost kandidaat. Seetõttu on need seksistlikud naljad, mis on rohkem abstraktsemat laadi, mitte kellegi konkreetset õigussuhet riivavad.
Aga laiemalt? Kuidas inimene peaks reageerima sellele?
See on astmeline teekond. Esmalt peaks kindlasti märku andma, et mulle see märkus ei sobi. Sageli inimene ei saa ise arugi, et ta kedagi vanamutiks nimetades halvasti käitus. Enamikul juhtudel peaks lähenema nii, et teine pool saaks aru, et ta riivas kellegi tundeid ja tegi seda põhjendamatult. On ka võimalus, et töökollektiivis lepitakse omavahel kokku, et me teeme seksistlikke nalju, aga see on kõikidele osapooltele okei. Järgmine aste on see, et tuleks pöörduda ettevõttes või asutuses selle inimese poole, kelle vastutusala on võrdne kohtlemine – olgu selleks siis personalijuht, ametiühingu juht või mõni määratud isik –, ja talle rääkida, et meil oli probleem, mida me ei suutnud omal jõul lahendada. Nüüd peaks järgnema teise inimese sekkuv tegevus. Kui ka see ei too tulemust, siis on kolmas aste – tuleb võtta ühendust ettevõtte omaniku, tippjuhi või vajadusel asutusega, kes teostab selle firma järelevalvet. Neljas aste on pöördumine kohtu, soolise võrdõiguslikkuse voliniku või õiguskantsleri poole.