Üllar Peterson, islamiuurija, toob arvamusloos (EPL 29. III) välja meie vs. nemad hirmutava käibetõe: «Läänes rahvastik vananeb, kuid islamimaailmas demograafilise plahvatuse tõttu suureneb, nooreneb ning valdavalt vaesub – ja veel aastakümneid.» Kui see kõik rändekriisiga kokku panna, saabki alguse juba tuntud invasiooni müüt: nad tulevad, neid on palju ja nad tahavad halba.
Valefaktidele ja tänavatõdedele antakse tihtipeale teaduslik kuju ajaloo poole pöördudes. Neis tekstides algab mõte Süüria ja Iraagiga ning lõpeb iidse Mesopotaamia, Assüüria või prohvet Muhammadi eluajaga. Vana Lähis-Ida uuringud ei ole sellisena mitte ainult põnevat ajaloolist infot pakkuv akadeemiline distsipliin, vaid nende abil annab tänapäeva maailma selgitada ja probleeme analüüsida. Surnud keeltele ja kultuuridele puhuvad orientalistid oma kirjatöödes elu sisse.
Detail loeb
Maailm on paraku keerulisem kui Espaki või Kalda «teaduslik» maailmapilt. Tuntud vene idamaadeuurija Nikolai Konrad on märkinud tabavalt juba ammu enne Edward Saidi kriitikat klassikaliste orientalistide suunas: «Arvata, et spetsialiseerunud orientalistika suudaks elimineerida [oriendi] keerukuse, on ekslik.» Konradile oli oluline mõista nähtuste universaalsust, põhimõttelise vahe tegemine araabia, Aasia või Euroopa riikide ajaloo või ühiskondlike protsesside uurimisel pole õigustatud. «Ei ole mingit põhjust arvata, et Türgi ajaloo mõistmine eeldaks täiesti erinevaid meetodeid nendest, mida kasutatakse näiteks Prantsusmaa ajaloo uurimisel,» kirjutab Konrad 1966. aastal avaldatud raamatus «Ida ja lääs».
Saidi ja Konradi kõrval on postkoloniaalset kriitikat viljelnud kümned autorid nii araabia maailmas, läänes kui ka mujal. Nende tähelepanekute valguses on küsitav, kui õigustatud on üle mitme tuhande aasta ulatuvate põhjuslike seoste loomine. Kas hakkame otsima pronksiajast vastuseid Euroopa riikide praegustele probleemidele? Araabia maailma puhul seda tehakse, kuna piirkonda nähakse monoliitse, tagurliku ja ajas muutumatuna. Sellises ajatuses ei saagi näha äärmusislamistide ja islamiusuliste erinevusi, Lähis-Ida ja Põhja-Aafrika riikide kultuuri ja poliitiliste ambitsioonide erisusi, võimuküsimusi ning konkurentsi.