Mida saab president teha?
Nüüd siis presidendivalimiste juurde. Presidendivalimistel on kõige suuremaks loogikaveaks see, kui presidendikandidaat lubab midagi ära teha. Asi on selles, et Eesti seaduste järgi president midagi teha ei saa. Seadusi võtab meil vastu riigikogu, mille liikmeid president mõjutada ei saa. Riigiasutusi juhivad ja raha jagavad ministrid, kes alluvad peaministrile ja keda president kuidagi mõjutada ei saa. Kui presidendikandidaat lubab midagi muuta, keelata, lubada, rahastada või mõjutada, siis on see ülimalt suure tõenäosusega demagoogia, lubadus, mida ta tegelikult täita ei saa.
Te ütlete nüüd, et aga president määrab peaministri. Kahjuks see ei tähenda midagi. Peaministriks saab Eestis see isik, kes suudab kokku panna valitsuse, mis saab riigikogus enamuse. Kui president teeb ettepaneku peaministriks hakata kellelegi teisele, ei anna see mingit tulemust. Näiteks Arnold Rüütel tegi 2003. aastal ettepaneku valitsus moodustada valimistel kõige rohkem hääli saanud erakonna juhile - Edgar Savisaarele. Savisaarest sellest hoolimata peaministrit ei saanud, selleks sai Juhan Parts, kes oli suutnud kokku panna valitsuse.
Eelnevaga ei taha ma kuidagi presidendi rolli Eestis halvustada või alavääristada. President on kindlasti tähtis ühiskonna murede sõnastaja ja keeruliste protsesside seletajana, samuti välissuhtluses. Tal on oma kindlaks määratud rollid, mida ta saab täita halvemini või paremini. Selles mõttes tasub kindlasti kandidaatidel välja tulla ja selgitada, mida nad presidendina teha plaanivad.
Lihtsalt tuleb meeles pidada, et president ei ole laeva kapten, vaid käilakuju. Ta küll paistab silma ja läheb kõikjale kõige ees, aga laeva ta ei juhi. Kohe üldse mitte. Nii et kui mõni presidendikandidaat üritab midagi vastupidist väita, siis teate, et ta ajab jama.