Keskkonnaõiguses tunnustatud põhimõte, et reostaja maksab, tuleb rahvusvaheliselt aktsepteeritud moel õigusloomes sätestada ja tagada nende õigusnormide reaalne maksmapanek.
Mis puudutab Eesti merealade reostamist naftaga, siis õnneks pole suuri reostusjuhtumeid aset leidnud, mis oleksid võib olla andnud tõuke vastavale õigusloomele. Kesksel kohal on aru saada reostuskahju mõistest, milleks on merereostuse likvideerimiseks tehtud kulutused, preventiivsete abinõude kulud ning viimastega põhjustatud edasine kahju. Hüvitatud peab saama mitte ainult riigi kulutused, vaid kõikide isikute kulud ja kahjud seoses reostusintsidendiga.
Muuga sadama reostus
17. septembril 2000. aastal toimus Muuga sadamas üks intsident, kus Malta tankeri Alambra laadimisel lekkis 300 tonni naftat reostusena sadamaalale, sest tankeri põhjaplaatides olid läbiroostetanud praod. See juhtum oleks pidanud olema õpetlik mitte ainult keskkonnaministeeriumile ja selle keskkonnainspektsioonile, vaid eeskätt vabariigi valitsusele ja riigikogule, kõigile naftakäitlejatele, mereranda omavatele omavalitsustele ja isikutele.
Keskkonnainspektsiooni kui kohtuvälise menetleja kahjunõue laevaomaniku ja tema vastutuse kindlustaja Londoni Klubi vastu summas 45,1 miljonit krooni, mis kalkuleeriti saastetasu seaduse alusel, tunnistati kehtetuks. Terve rea juriidiliste apsude tõttu (13.10.1992 ratifitseeris valitsus kaks asjasse puutuvat konventsiooni, kui seda oleks pidanud tegema riigikogu; rikkudes ka põhiseaduse paragrahvi 3 «unustati» konventsioonid tõlkimata ja Riigi Teatajas avaldamata, mistõttu kerkis üles nende kohaldamatus Eestis jms). Kui lehest sai mingil ajal lugeda, et sadamareostuse eest saadakse miljon USA dollarit kahjutasuks, siis nii see ikkagi ei läinud.