Ühine kohalik keel on osaline isiklike ajalugude hoidmises, see põimib meie lugusid meie lähedaste lugudega, suguvõsa ja kogukonna omaga. Keel kaasab territooriumi märgistamise kaudu nii nähtavaid kui ka nägemata maamärke nii kollektiivsesse kui ka kitsalt isiklikku mäletamisse. Globaalne keel hajutaks inimeste lähedusest nii maamärke kui ka sugulasi. Keskmisel inimesel tuleks vastu võtta liiga palju seostamata teksti, ta jääks hätta seda sorteerides ning piisavalt tugeva ja seostatud teaberuumi loomises. Reageerimise tundlikkus signaalide suhtes langeks. Keel, mis seostub oma ajaloo mäletamisega, annab inimesele juurde tundlikkust, see kannab tema vaimset olemist.
Tänapäeval aitab emakeelebarjäär inimest isikliku läbitunnetatud ajalooga koos hoida. Läbiõpitud ajalugu ei asenda seda, võib küll toetada. Kui on, mida toetada. Ilma oma ajaloota langeb inimene rändtirtsu tasemele, muutub ühepäevamigrandiks.
Migrant pole keskkonna säästlik kasutaja – ta võtab pärlid, lõhub muu ja jätab lahkudes maha saasta ja laga. Maakeral on migrantide jaoks veel lagastamata ressursse veerandiks, ehk isegi pooleks sajandiks – kas need on vaja hävitada maksimaalse kiirusega? Ilma oma ajaloota on inimene muutunud Homo sovieticus’eks, muutub praegusajal Euroopa getodes brutaalseks ja lammutavaks. Võõraste signaalidega endale tähenduseta keskkond on oma keskkonnaloota inimesel vaja jalust koristada, kuna see segab tal niigi ülepaisutatud teabesarnaste signaalide tulvas kuidagigi vajaliku leidmist, ellujäämist.
Globaalselt ühekeelsesse ühiskonda pürgimine on kaugenemine vaimsest ühiskonnast ja sedakaudu infoühiskonnast, pöördumine tagasi primitiivsema asjade ühiskonna poole. Kohalike emakeelte olemasolu tagab lisaks isiksuse suurema vaimsuse hoidmisele ka suurema keelterikkuse maailmas, mis oma erinevate loogiliste alusstruktuuridega võimaldavad maailma erinevalt tunnetada ja sedakaudu lisada teavet maailma kohta kogu inimkonna heaks.
Keel, mis keskkonnana suudab inimest siduda ajalooga ja aitab kanda isiklikku ajalugu, hoiab inimest inimesena. Kui kaob oma keelekeskkonna toetav toime, astub inimene sammu tagasi loomastumise poole. Kuid taandareng ei vii meid tagasi väärikaks metslaseks või metsloomaks, vaid taandareng on evolutsioonis alati palju julmem primitiviseerumine.