Venelannad on Eestis väga erinevad. Neil on erinevad erialad, eesti keele oskused, perekonnaseis, arvamused, huvid, hirmud, aga sellest hoolimata eksisteerivad ka neid ühendavad stereotüübid. Need nõukogude mineviku kaasabiga kujunenud stereotüübid soorollidest, religioonist, seksuaalsest orientatsioonist ning ksenofoobiast ei ole nii agressiivsed, kui need on Venemaal, aga sellest hoolimata mõjutavad need väga palju arvamust siinsete venelannade kohta.
Olen kasvanud ümbritsetuna eestivenelannadest Ida-Virumaal, õppisin ülikoolis Peterburis ja praegu töötan kunstivaldkonnas peaasjalikult koos eestlastega. Minu humanitaarharidus võimaldab mul võrrelda ja analüüsida mu mitmekülgset kogemust ning tausta, mille peale olen hakanud viimasel ajal üha rohkem mõtlema.
Kui ma kasvasin Jõhvis, oli täiesti arusaadav, et naise elu ei koosne ainult perest ja köögist, vaid talle on olulised ka karjäär ja hobid. Mõnes peres leidus küll koduvägivalda, aga seda ei peetud enam siiski vähemalt normaalseks. Feminismist ei räägitud üldse või mõnikord mainiti ajaloolises kontekstis sufražette (19. sajandi lõpus ja 20. sajandi alguses naiste valimisõiguste eest võidelnud liikumine – toim.). Mina mõtisklesin selliste küsimuste üle nagu miks on hea kanda kleite, kui need ei ole mugavad, miks on minu lemmikud karate ja matemaatika tüdruku jaoks imelikud hobid või miks soovivad sugulased minu vanematele järgmisena just poega. Kuid keegi ei keelanud mulle samas otseselt midagi.
Võrreldes kodulinnaga tundusid Peterburi õppekeskkond ning sealne seltskond ja meedia mulle arhailisemana. Meedias räägiti kogu aeg naise ülevast missioonist olla kodukolde hoidja, kõneldi ka vägivalla ohvriks langenute enda süüst juhtunus, samas kui seksikaid neitseid ülistati taevani. Kolmandaks kursuseks arvasin, et olen juba päris karastunud, kui õpetaja pöördus minu poole eksami lõpus sõnadega: „Nii maitsetu riietusega ei tee sa küll mingit edukat karjääri – panen sulle hindeks nelja, mitte viie.” See solvas mind, sest meie grupi ainuke poiss sai samuti nelja, aga tunduvalt kehvema vastuse eest. Hiljuti on hakanud ilmuma ka artiklid sellest, kuidas feministid tapavad vene traditsioone (selle kohta samas seletus puudub, millised ja mis ajast need nn traditsioonid on).