Kui suure osa kõikidest immigrantidest moodustavad sõjapõgenikud ja pagulased, ei oska keegi öelda. On aga ilmne, et enamik Liibüa rannikult Itaalia poole teele asunutest tuleb majanduslikel või sotsiaalsetel kaalutlustel. Euroopa Liidul puudub kohustus neid võõrustada ja seega tuleks nad saata kodumaale tagasi. Kui aga ei suudeta saabunuid isegi arvele võtta, ei suudeta ka välja selgitada, kes on kes. Seega oleks käimasolevat kriisi õige nimetada siiski rändekriisiks, mitte pagulaskriisiks.
Massimigratsiooni põhjused
Miks massimigratsioon vallandus, on nüüdseks üldjoontes selge: araabia kevade läbi kaotas mitu seni oma riiki raudses haardes hoidnud diktaatorit võimu. Süürias viis see seni jätkuva verise kodusõjani, mille jalust inimesed põgenevad kõikvõimalikes suundades (Jordaanias, Liibanonis ja Türgis on neid palju rohkem kui Euroopas. Liibüas lihtsalt keskvõim lakkas olemast ja Liibüast on saanud läbisõiduhoov.
Niisugune olukord on maiuspala organiseeritud kuritegevusele, kes on leidnud kanali inimkaubanduse abil teenida tohutuid summasid. Sellele lisanduvad muud survetegurid nagu Süüria armee rünnakud tsiviilelanike vastu ja ISISe katsed migratsioonikanaleid pidi terroriste teistesse riikidesse lähetada. Ei maksa alahinnata ka Venemaa rolli. Isegi Soome kaitseminister Jussi Niinistö tõdes, et pagulasvoo suunamine on osa hübriidsõjast. Seega, spontaanselt Euroopasse jõudvate inimeste hulk ei pruugi olla teab kui suur.
Mida sellises olukorras peaks ja saaks teha Euroopa?
Lihtne oleks üles lugeda, mida on Euroopa teinud siiamaani valesti, mistõttu jätame seekord selle loetelu ära. Euroopa Liidu esmane ülesanne on kujunenud olukorras ise püsima jääda. See ei vaja suhtumise muutmist pagulastesse ja sõjapõgenikesse. Inimesed, kes vajavad kaitset, peavad seda saama ka Euroopas. Kuid mitme meetme rakendamisega, mis hoiaks ära Schengeni lagunemise ning mis oleks vajalik Euroopa julgeoleku tugevdamiseks ning avaliku korra tagamiseks, on läinud kiireks. Kaardistaksin neist vaid kõige olulisemad: