Esiteks, rahutus jäi ning on täna taas aktuaalseks muutunud, mis väljendub üleskutses korraldada rohkem otsedemokraatiat ehk rahvaHÄÄLETUSi.
Rahvahääletus on ainuke rahva arvamuse väljaselgitamise vorm, kus saab täie kindlusega kasutada sõnapaari «rahvas arvas». Eestis on rahvahääletus väga karm vahend, sest referendumeid algatada on õigus ainult riigikogul, mitte kodanikel. Referendumil saab vastata ühele konkreetsele küsimusele ning variandid on jah või ei. Siduva tulemusega rahvahääletus tähendab, et õigusliku jõu saab täpselt see otsus, mis hääletusel välja selgitatakse, ning kui riigikogu poolt püstitatud küsimus saab vastuseks «ei», peab parlament laiali minema.
Rahva häälele on korduvalt püütud suuremat kaalu anda. «Kas te soovite tasuta ühistransporti?» küsis Tallinna linnavalitsus neli aastat tagasi. Enamik osalenutest vastas jaatavalt ning nüüd tasub iga keskmine tallinlasest maksumaksja linnatranspordi eest linnakassasse 192 eurot aastas. Seda, kui suurt püsikulu linnakassale tähendab ühistranspordi korraldamine, ju tookord teada ei antud.
Samuti mäletame Kreekas toimunud rahvahääletust, kus rahvas ütles selge ei Euroliidu nõutud kärpekavale, aga valitsus tegi lõpuks ikka, nagu võlausaldajad nõudsid.
Seega iga rahvahääletus ei pruugi olla siduv, aga ikka iseloomustab seda asjaolu, et hääletamise küsimus püstitatakse valikuna «jah» või «ei», võta või jäta – selline osalus eeldab kodanikelt otsusekindlust, aga mitte probleemi nüansside tundmist.
Teised osalusvormid
Kõik ülejäänud osalusvormid ei saa esindada sajaprotsendiliselt kogu rahvast, vaid teatud osa inimestest. On mitu eri võimalust avaldada meelsust, teha ettepanekuid, nõuda muutusi. Mõju saavutamiseks pole oluline mitte osalemise massilisus, vaid arvamuse moodustamise legitiimsus. Seda saab luua nii, et osalemise reeglid on paigas. Näiteks on teada, kes on algatuse vedajad, mis on nende eesmärk. Küsimuse eri tahud aga peaksid enne hääletamist olema avalikkuse ette toodud ja ammendavalt argumenteeritud.