Kriisireguleerimise valdkonna üks olulisemaid suundi on riskikommunikatsiooni arendamine. Eesti elanikud peavad teadma, millised on siinsed olulisemad hädaolukordade riskid, kuidas nendeks valmistutakse riiklikul ja kohalikul tasemel ja mida peaks igaüks ise tegema, et ootamatuks suurõnnetuseks valmis olla.
Seni on riskikommunikatsioon olnud tagasihoidlik. Heal tasemel on räägitud igapäevastest liiklus- ja tuleohutusriskidest, aga suuremad riskid nagu üleujutused, keskkonnareostused ja metsatulekahjud on jäänud tahaplaanile. Riskikommunikatsiooni parandamiseks peavad riskianalüüside koostajad elanikkonda olulistest riskidest senisest palju enam teavitama.
2015. aastal avaldatud Eurobaromeetri uuringu tulemused toovad selgelt esile Eesti elanike madala teadlikkuse hädaolukorra riskidest – tervelt 40 protsenti Eesti elanikest ei oska anda hinnangut, kas ennetus on piisav. Eesti paistab silma just selle poolest, et võrreldes teiste riikidega on meil kõige enam inimesi, kes ei oska hädaolukordade ennetamisega seotud tegevusi kuidagi hinnata. Ilmselt on põhjus selles, et selle kohta on liiga vähe infot.
Teine oluline areng on elanike kaitse parandamine. Kui kriisireguleerimise süsteem hõlmab valmistumist tsiviilkriisideks nagu loodusõnnetused, inimtekkelised või tööstuslikud õnnetused, siis tahaplaanile on jäänud elanikkonna kaitsmine relvastatud konflikti ja sõjalise ohu olukorras.
Külma sõja ajal oli väga aktuaalne elanike teadlikkuse ja valmisoleku tagamine, et inimesed oskaksid sõja või tuumarünnaku korral toime tulla. Kuna aga viimased 20 aastat on sõjaliste ohtude tõenäosust kogu Euroopas hinnatud väga madalaks, on varasem tsiviilkaitse sisuliselt hääbunud ja seda asendab kriisireguleerimise valdkond, mille fookuses on elanike kaitsmine mittesõjaliste ohtude eest.
Elanike kaitse arendamiseks käivitati 2015. aasta lõpus riigikantselei juures elanikkonnakaitse rakkerühm, mille eesmärk on luua ametkondadeülene elanike kaitse kontseptsioon ennekõike sõjalise ohu ja relvastatud konflikti korral. Elanikkonnakaitse rakkerühmas osalevad lisaks ministeeriumitele ja riigiasutustele ka kolmas sektor ja teadusasutused.
Rakkerühm püüab leida Eestile sobiva lahenduse, mil moel ja kui palju tuleb meil tegeleda Eesti elanike teadlikkuse suurendamisega sõjalistest ohtudest. Lisaks tuleb töörühmas kokku leppida, millised asutused hakkavad elanikkonnakaitse küsimustega edaspidi tegelema.