Kolmandaks, tiksuv kell – naistel, erinevalt meestest, on üsna paigas ajaline aken, mille jooksul tuleks leida enda kõrvale püsiv ja tore kaaslane, kellega tahaks lapsi saada. Neljandaks: kuigi pere ja laste olemasolu peetakse siiani naise jaoks vaat et ainuõige elu märgiks («Mis naine sa oled, kui meest ja lapsi ei ole!»), eeldatakse neilt ometi ka töötegemist või lausa edukat karjääri – mille kõrvalt peaks siis samal ajal olema jaksu kaaslaseotsinguga tegeleda.
Seega, naistel on vähem aega ja vähem valikut, rohkem vaja mitmel rindel pingutada ja omavahel võistelda. Polegi siis ime, et ollakse mures.
Mille pärast riik peaks muretsema?
Kas aga Eesti riik peaks selle kõige pärast kuidagi mures olema ja kui, siis kuidas? Esmalt võiks täpselt paika panna, mille pärast muret tunda.
Levinuim vastus on, et rahvaarv peaks suurem olema ja kui pole paarisuhteid, seda ei juhtu. Uuemal ajal on kuulda olnud ka mõtteid, et mehe ja naise abielu kui selline on nii tähtis, et selle peaks lausa põhiseadusesse raiuma. Saan aru murest demograafilise vetsupoti pärast, aga ehk pööraks kvantiteedi (nii ja nii palju lapsi, need ja need moodustagu perekond) asemel rohkem tähelepanu kvaliteedile? Kas peresuhted on korras, kas kõik ikka tunnevad end olulisimate inimeste keskel hästi, turvaliselt, hoituna?
Lapsed võiksid olla õnnelikud ja hästi toimetulevad. Seda mitte ainult haridustestides, vaid oskama teadmisi ka edaspidi rakendada rahuldust ja head sissetulekut pakkuval tööl. Pere – kes iganes selle ka moodustavad – võiks olla õnnelik, üksteisest lugupidav, üksteise arengut toetav. Lähisuhetes õnnetu inimene võib küll end töösse matta, aga efektiivsus pole see. Ka Eesti riigi eelarve ei rõõmusta, kui pered on küll suured, aga laste haridus jääb väikeseks ja üha rohkem raha kulub näiteks sotsiaaltoetustele, sõltuvusprobleemide või vägivallaga tegelemisele. Siis pole mõtet rääkida ka sellest, et rohkem sünde nö õigemates peredes aitab maksta tulevikus pensione – raha kulub ju mujale.