Musliminaiste kirju palett
Nii olen ma õppinud kannatlikult lammutama stereotüüpe, mis käivad meie – Põhja-Kaukaasia musliminaiste kohta. Esmajoones tuleb seletada, et araabia- ja muslimimaailma naiste elud moodustavad kirju pildi, mis koosnevad eri situatsioonidest ja sotsiaalsetest kontekstidest. Näiteks Türgis lahutati pärast Atatürki riik ja religioon. Sama ei saa väita teokraatliku, võitlevalt islamistliku Saudi Araabia kohta, kus naised said hääletamisõiguse vaid mõne aasta eest.
Loomulikult olen ma kibedalt teadlik muslimiühiskondade suurimast probleemist, nimelt sellest, et religioon juhib poliitikat ja sekkub inimeste eraellu. Massimeedia kahjuks vaid võimendab seda pilti, luues islami religioonist väljapoole jäävate inimeste teadvuses üheülbalise kuvandi, mille kohaselt on kõik muslimid vaenlased.
On ka tõsi, et pärast kahte Vene-Tšetšeenia sõda, mis puudutasid ka dagestanlasi, muutusid paljud inimesed tuntavalt religioossemateks, paljud naised peitsid end hidžaabidesse. Mu sõbrad on jutustanud sõja ajal üleelatud õudustest – laste, pereliikmete ja teiste lähedaste surmadest. On enam kui loomulik, et pärast sellist traumat polnud neil uskuda kellessegi peale Allahi. Ent selle kõrval on palju naisi allutatud ka ebaõiglaselt jäigale, patriarhaalsele elukorraldusele.
Võimalus valida
Niisiis, musliminaisi on väga erinevaid. Palju on neid, kellest peetakse igapäevaelus igati lugu ja kelle arvamusel on palju kaalu, isegi kui stereotüüpide küüsis olijad seda ei usu. Naise roll ja staatus erineb konkreetsete riikide kaupa, sõltuvalt kirjaoskuse, hariduse ja majandusliku arengu tasemest.