Rahvuslik autonoomia
Aleksander I kinnitas 23. mail 1816 Eestimaa talurahvaseaduse, millega talupoegadele anti isiklik vabadus, kuid maa tunnistati mõisniku eraomanduseks. Ühtlasi tuli iga tuhande elaniku kohta asutada üks kool. 22. mail 1916 tähistati Eestimaa pärisorjusest vabastamise 100. aastapäeva. Estonias peetud kõnes seadis Jüri Vilms üles rahvusliku autonoomia nõude. 23. mai oli esmaspäev, Tallinnas olid heisatud lipud, vabrikud ei töötanud, toimus suur tuletõrjeparaad.
Kevadel hakati kütteainekriisi tõttu uurima Virumaa põlevkivi. Pärast katsekaevamisi alustas tööd esimene põlevkivikaevandus. Suvel hakati põlevkivi rongiga vedama Petrogradi.
Nekrutiks võtmine
Vene ajal kestis kroonuteenistus kaua, algul 25 aastat, hiljem seda lühendati – 20, 10 ja seitse aastat. Kakssada aastat tagasi, 1816 kehtestati Eestimaal talurahvaseadusega varasema nekrutipüüdmise asemel liisusüsteem – väidetavalt esimesena kogu Venemaal. Noored mehed pidid hakkama «liisus käima»: liisk otsustas, kes peab nekrutiks minema.Liisku tõmmati hingeloendite järgi koostatud liisunimekirjade alusel, kuhu kanti kõik nekrutikohustuse alla kuuluvad mehed. Kelle liisk langenud, võis endale asendaja palgata, liisunumbreid võis ka vahetada. Nekrutil oli õigus enese asemele teist meest «kroonule kaubelda», vallakohtute aktides leidub sagedasti vastavaid protokolle. Vallad võisid nekruti andmisest pääseda, kui selle asemel raha maksid – tolle aja kohta suured summad, isegi 500 rubla, ja leidus ka mehi, kes soovisid selle raha eest teenima minna.
Ajaloolane Tõnu Tannberg on kirjutanud, et nekrutivõtmine, rahvasuus «warga wiisi wõtmine», toimus kuni liisusüsteemi kehtestamiseni kogu kubermangus ühel kindlal päeval – püügipäeval, mis määrati kindlaks kubermanguvalitsuse salajases ringkirjas. Püügipäeva kätte jõudes vallandus mõisapiirkondades tõeline inimjaht vajaliku arvu nekrutikandidaatide kinnipüüdmiseks. Tihti aimati või saadi püügipäevast varem teada ja nekrutiealised mehed läksid varakult peitu. Nekrutiks võeti ka abielumehi, kelle naised said valida, kas minna koos mehega teenistusse kaasa või jääda koju. Viimastest moodustus sel viisil omaette sotsiaalne kategooria – soldatinaised. Koju jäänud soldatinaised võisid teatud aja möödudes uuesti abielluda.