Hoopis tõsisemaks läheb asi siis, kui peaks juhtuma liiklusõnnetus. Sel juhul peab taksojuht ühendust võtma politsei, päästeameti või kiirabiga, andma adekvaatseid selgitusi, andma vajaduse korral kliendile esmaabi, esitama talle küsimusi ja saama kliendi vastustest aru, et välja selgitada tema seisund. Klient, politsei ega kiirabi ei ole kohustatud oskama taksojuhi keelt, küll aga on taksojuht kohustatud oskama riigikeelt teenuse pakkumiseks ja ohuolukordade lahendamiseks vajalikul tasemel.
Eesti keele oskuse nõue ei puuduta loomulikult ainult Narva taksojuhte. See puudutab kõiki ühissõidukijuhte kõikjal Eestis.
Kümmekond aastat tagasi kontrollis keeleinspektsioon koostöös Tallinna Linnavalitsuse taksokomisjoniga umbes viiesaja taksojuhi eesti keele oskust ning suunas suure osa neist eesti keele eksamile. Ma ei mäleta, et taksojuhid sellele vastu oleks vaielnud. Otse vastupidi, inspektsiooni ukse taga oli toona pikk järjekord taksojuhte, kes tulid vabatahtlikult keelekontrolli ja lausa nõudsid ettekirjutust, et kiiremini eksamile saada.
Ida-Virumaa taksojuhid
Äsjasel kohtumisel Ida-Virumaa keeleõpetajatega selgus, et see osa Narva viiesajast taksojuhist, kellele taksovedu on põhitöö (väidetavalt moodustavad need veerandi mainitud viiesajast), on juba keeleõpet alustanud. See on mõistlik, sest vaatamata ühistranspordiseaduse muudatustele kehtib keeleseaduse alusel kehtestatud keeleoskuse nõue.
Reisijal on õigus nõuda taksojuhilt eestikeelset teenindamist ning taksojuhil on kohustus see tagada. Kui taksojuht seda ei suuda, tuleb pöörduda keeleinspektsiooni poole, kes teeb järelevalvet keeleseaduse nõuete täitmise üle. Kontrollime taksojuhi keeleoskust, teeme vajadusel ettekirjutuse, anname tähtaja eesti keele omandamiseks (tavaliselt ühe aasta) ja kontrollime seejärel ettekirjutuse täitmist. Kui ka siis taksojuhi keeleoskus nõuetele ei vasta, jätkame menetlust rangemate meetmetega.
Keeleinspektsiooni kogemus näitab, et seaduses sätestatud tähtaegade edasilükkamine ei ole kunagi keeleõppemotivatsiooni parandanud. Ühistranspordiseaduses sätestatud tähtaja edasilükkamise kõrval võiks kaaluda ebapiisava keeleoskusega taksojuhtidele teenindajakaardi väljastamist tähtajaliselt, mille jooksul taksojuht tööks vajaliku keeleoskuse omandab.