Kolmandaks tuleb uuesti määratleda NATO ja Venemaa suhe. Eesmärk on saada pärast kaheaastast pausi uuesti tööle NATO-Venemaa nõukogu. NATO ei pea enam Venemaad strateegiliseks partneriks, ent ei taha seda näha ka vaenlasena, sest Venemaa mõjujõudu läheks vaja mitmete globaalsete kriiside lahendamiseks. Sellele NATO ja Venemaa suhete arengule viitab Vanhanen mitmeski kohas kui tegurile, mis suurel määral mõjutab Soome positsiooni ja meie valikuvõimalusi.
Need tegurid on viinud selleni, et Soome võimalused arendada NATO-partnerlust poliitiliselt on ammendumas. Et NATO keskendub liikmesriikide julgeoleku tagamisele, on piir partnerluse ja liikmeksoleku vahel vaid süvenenud. Erinevalt sellest, mida Soomes sageli arvatakse. Üle selle piiri pole võimalik hiilida ei väikeste ega suurte sammudega, ei salaja ega avalikult.
Sõjalise koostöö poolel on endiselt arenguvõimalusi. Kui NATO keskendub rahvusvaheliste rahutagamisoperatsioonide asemel oma territooriumi kaitsmisele, siis avaneb soomlastel võimalus harjutada just selliseid tegevusi, mis otseselt suurendavad meie kaitsevõimet.
NATO huvides on, et Soomel on nii võimekus kui tahe kaitsta iseseisvalt oma territooriumi. Soomele on kasulik olla osaline õppuste ettevalmistamises, saada infot olukorrast ja arendada võimet abi andmiseks ja vastuvõtmiseks. Need tegevused ei seo Soomet NATO ühise kaitse kohustustega, ent ei anna ka Soomele sõjalisi garantiisid.
Lõpuks on põhjust meenutada, et Soome kohta öeldu ei käi Rootsi kohta. Rootsile on NATO uks endiselt avatud. Olen Vanhaneniga ühel meelel, et vaevalt Rootsi seda võimalust päris kohe kasutab. Aga kui kasutaks, siis selle päeva jaoks peavad Soome riigijuhtidel plaanid valmis olema.
Artikkel ilmus algselt 24.02 Soome ajalehes Maaseudun Tulevaisuus. Postimees avaldab selle autori ja ajalehe loal.