Hiljuti tuli ilmsiks juhtum, kuidas väidetavalt kiirabi hooletu käitumise tõttu suri Tapa vallas 84-aastane naine. Lääne-Virumaal pakub kiirabiteenust Karelli kiirabi.

«Kiirabi tegevuse eest vastutab konkreetse brigaadi pidaja,» sõnas terviseameti peadirektor Tiiu Aro Postimehe stuudios, «ent taksoga kiirabi puhul tõesti tegemist ei ole, kuigi ootused ja pahameel on teinekord sellised, et arvatakse, et ongi tegemist taksoga.»

Kiirabi järelevalve teostamisel on Aro sõnul omad rutiinid. «Üks osa on kaebustele reageerimine, aga on ka igapäevase töö jälgimine ja aruandlus.» Ta lisas, et kiirabi ongi veidi keerulisemas olukorras, kuna käepäraste vahenditega tuleb otsustada haige seisundi üle.

Konkreetsest Tapa juhtumist ei soovinud Aro täpsemalt rääkida, kuna menetlus on alles alguses. «Kuid oluline on, et kiirabi esimese ja teise visiidi vahel külastas see patsient ka perearsti. Ma ei jätaks seda ka tähelepanuta,» toonitas ta. Lisaks pani Aro perearstidele südamele, et need oma nimistus olevatele kroonilistele haigetele ja eakatele rohkem tähelepanu pööraksid.

«Ma olen kindel, et pigem viiakse sagedamini inimene siiski kiirabiga kaasa, kui jäetakse koju,» jätkas Aro, kuid tunnistas, et ei oska öelda, mille põhjal parameedikud oma otsuseid täpselt teevad.

«On kahetsusväärne, et kaebused jäävad toppama,» kommenteeris terviseameti juht Tapa vallavolikogu esimehe väiteid, et Karelli kiirabi kohta on laekunud 30-40 kaebust patsientidelt ja perearstidelt, mis ameti lauale jõudnud ei ole.

«Kiirabi saab riigieelarvest kuskil 38,5 miljonit eurot ning väga suur osa sellest läheb töötajate koolitusteks,» vastas Aro parameedikute suhtlemis- ja psühholoogiaalaseid teadmisi kommenteerides. Tapa valla elanike sõnul on Karelli kiirabi töötajate puhul tulnud hooletust ja nähvamist ette ka varem.

Kiirabi tegevuse korraldamise eest üle Eesti vastutab terviseamet, mis eile algatas järelevalvemenetluse Karelli kiirabi brigaadi suhtes, võttes osapooltelt ütlusi ja kontrollides kvalifikatsioone.