Need esimesed võivad olla kas nuhtluseks või õnnistuseks. Kuni asi jääb kodanike üksikute valikuotsuste sfääri, pole veel midagi katki, kuid ajapikku võib nii kokku kuhjuda soov või nõue, et avalikud institutsioonid teeksid nähtuse või teose osaks n-ö ametlikust loost, olgu ta siis parasjagu suur või väike narratiiv.
Vanamoelise käsitluse järgi iga suvaline sõna- või lauserida kirjandusteoseks ei kvalifitseerunud, aga nagu Maarja Vaino Postimehes õigesti (kuid oponentide poolt kärarikkalt nuhelduna) osutas, pole meil pärast kogu üle elatud postmodernsust selget piiri kirjanduse ja mittekirjanduse vahel. Pole isegi võsastunud kontrolljoont, kui tuua võrdlus valguse- ja pimeduseriigi veerandsada aastat kestnud võitluse tallermaalt.
Kunstide kõrgusest või madalusest päriselu nivoole tulles näeme me siiski õnneks, et piiride tõmbamine on vajalik, ja oma igapäevases ametis me neid kogu aeg ja õiglaselt ka tõmbame. Kui oled alasti, ei pääse ooperisse, kuigi on pilet ette näidata. Kui oled kaugele haisev asotsiaal, ei saa hotellis presidendisviiti. Kui su arvamuslugu koosneb ainult roppustest, ei avalda ajaleht seda ka siis, kui peatoimetajaks oleks apostel Ahto Lobjakas.
Endalt riiete seljast heitmine on küll maailmas laialt levinud kunstilise ja poliitilise protesti vorm, kuid mida rohkem seda tehakse, seda tõenäolisemalt päädib see vaid möödakäijate õlakehitusega.
Sellest järeldub mõndagi avalike valgustusasutuste jaoks. Kõigepealt küsimused. Kas tekstide maailma kõige jäledamates mülgastes on midagi sellist, mis sunniks neid vaatlema osana ametlikust kirjandusloost? Kas neist võib leida vähimatki õpetuse iva, mis õigustaks selliste teemade sissetoomist õppeasutustesse ja -kavadesse? Kas avalik kirjanduse levitamise süsteem peab demokraatia ja sõnavabaduse nimel ühist maksuraha kulutama igat masti roppuste ja selle leiutajate isikute propageerimisele? Kas lõpuks, kui ilmneb, et kõigel sel tarbetul on siiski olemas tarbijaskond, muutub see tarbetu osaks rahvakultuurist ja vastavalt väärib kogumist, säilitamist, uurimist ja esitamist-näitamist muuseumides?