On kaks poolt, kellest üks ütleb, et tegemist on sõnavabaduse küsimusega, ning teine, et tegemist on lastekaitse küsimusega. Eeldagem, et see kaasus on mõlemat. Karistusseadustiku § 178 alusel saab tõesti vastutusele võtta siis, kui alla 18-aastane isik pannakse pornograafilisse situatsiooni, sealhulgas kirjutises. Kas mõiste «isik» laieneb siin ka väljamõeldud tegelastele ning kas § 178, vähemalt kirjutiste osas, pole vastuolus põhiseaduse ega inimõiguste ja põhivabaduste kaitse konventsiooniga, teavad paremini kommenteerida juristid.
Lihtsam inimene tahaks teada, et kui § 178 võimaldab sõnavabadust piirata ka olukordades, kus päris lastele pole teose valmistamise käigus kahju tehtud, siis mille nimel me sõnavabadust piirame? See on küsimus, millele pole ükski Kenderi karistamise toetaja osanud või soovinud vastata.
Lastekaitse liidu avaldusest vahetult pärast skandaali puhkemist neid argumente ei leia. On olemas väide «Selline looming peaks olema keelatud», ent väitele pole toodud pädevat seletust. Mõned näited katsetest seda väidet põhistada ning miks need ei kehti: 1) «Kirjandusel ja sõnavabadusel võiks mingi väärtus olla. Ma ei oska öelda, kes on see tarbija, kes selliseid teoseid peaks lugema.»
Sõnavabaduse piiramine?
Jääb selgusetuks, miks muutub sõnavabadus väärtusetuks. Kõik head asjad, mida sõnavabaduse abil teha saab, ei kao ju ära. Samuti ei ole arusaadav, miks puutub asjasse see, kui palju oleks teosel lugejaid. 2) «Selliseid kirjatükke ei peaks avaldama, olgu ta siis kirjandusliku väärtusega või mitte. Minu (liidu juht) ja liidu seisukoht on, et on liiale mindud. Ma ei soovita seda kirjatükki lugeda.» Jättes kõrvale selle, et omaenda autoriteedi abil on raske iseenda argumenti tõestada, on ka siin tegemist lihtväitega, kus ei ole põhjendatud, kuidas keelamine edendaks liidu eesmärki – lastekaitset.