Ühenduse ühe kroonijuveeli – Schengeni süsteemi – ära kadumine ning passisabade taastekkimine ei tähenda automaatselt ELi kadumist, küll aga ELi lõppu sellisena, nagu me teda praegu tunneme.
Üleeuroopalise hädakoori saatel tiksub kell, kuid lahendust pole. Näib, justkui loodetaks imele. Et tuleks keegi, kes ära-muretse-küll-mina-kõige-eest-hoolt-kannan toonil kõik hädad hetkega ära pühiks. Lootuse alternatiiviks on aga meeleheide.
Rändekriisi järel lohiseb koormana Ühendkuningriigi võimalik lahtihaakimine EList, kuhugi pole kadunud ka Ukraina ja euroala kriis. Esimese kahe tõttu kogunevad ELi riigi- ja valitsusjuhid veebruari keskel ka erakorralisele kohtumisele.
Esiteks rändekriis. Rahvusvahelise Migratsiooniorganisatsiooni andmetel saabus möödunud kuul ELi umbes 2100 migranti päevas, seda on 13 korda rohkem kui mullu jaanuaris. Ühenduse riikide vahel ümber jagada lubatud 160 000 migrandist on ümber paigutanud umbes 300, Eesti on nulli peal. Peibutuspoliitika Türgiga pole edukas ning eeskoda ELi on endiselt avali.
Teiseks nn Brexit. Briti peaminister David Cameron on tõstnud panuseid ega loobu ELi jaoks kõige vastuvõetamatust nõudmisest – piirangutest sotsiaaltoetuste maksmisele teistest liikmesriikidest kuningriiki elama asunutele. Näib, et Cameron lähtub põhimõttest: nõua üleloomulikku, küll siis midagi ikka ära tehakse.
Mõlema puhul on löögi alla sattunud EL. Kuid EL ei ole mingisugune ülemvõim. Ta ei saagi olla muud kui see, mis tema liikmed soovivad, et ta oleks. Kui EL ei ole suutnud täita kõiki soove ja lootusi, siis ei saa sellest teha ühendusele kui niisugusele etteheiteid, vaid riikidele enestele, kes selle liidu on moodustanud. See kehtib ka Schengeni puhul.