Tulin tööasjus samal päeval Tartust, kus torm juba möllas, seega mingi ülevaade halbadest teeoludest oli olemas. Kuna pidin töö pärast olema järgmisel päeval Tallinnas, otsustasin, et sõidan pigem õhtul, et mitte halva ilma ja kehvade teeolude tõttu hilineda.
Padaorus toimunust pealtnägija pilgu läbi
Enne sõitmahakkamist kella 19 ajal vaatasin üle maanteeinfo, politsei kodulehe, interneti suurimad uudisteportaalid ja ilm.ee. Oli hoiatus tormi kohta, kuid mingit konkreetset infot läbipääsmatute teede, õnnetuste ja muu taolise kohta ei olnud.
Juba teel olles palusin kodustel samuti netist pidevalt infot jälgida ja teatada, niipea kui on mingit infot tee sulgemiste/õnnetuste kohta, et sellisel juhul tagasi pöörata. Padaoru lähedale liiklusseisakusse jõudsin kell 20.30. Mitte mingit infot sel ajal peale selle, et torm liigub Lõuna-Eestist Põhja-Eestisse ei olnud. Helistasin maanteeinfosse ja 110-sse. Vastuseks oli ettepanek oodata, sest tee puhastamisega tegeletakse.
Pärast pooleteisetunnist ootamist pöörasin tagasi, ootasin veel poolteist tundi, helistasin sel ajal uuesti 110-sse tundes huvi, miks liiklus seisab Padaorust Jõhvi poole ning sain kuulda, et olen esimene! inimene, kes sellest teavitab, ning sain jällegi viisaka soovituse oodata, probleemi lahendatakse.
Ei ainsatki operatiivsõidukit
Pärast kolmetunnist ootamist sain tuldud teed tagasi koju sõita. Tee oli sellel ajal tagasisuunas veel sõiduautole täiesti läbitav. Politseipatrull suunas liiklust ümber Kiviõli ristis, aga sealt kuni Padaoruni ei olnud teel mitte ühtegi politseiautot, ei näinud ma kusagil ka ühtegi päästeameti masinat.
Keegi kohapeal liiklust ei korraldanud ega ummikut üle ei vaadanud. Autoraadiost tuli muusikat kõigilt kanalitelt mida ma pidevalt vahetasin, et kusagilt infot saada.
Tagasi sõites oli eriti kena kella 00.15-00.30 vahel tõdeda, et lumesahk oli tee lahti lükanud kuni Ida-Virumaa maakonnapiiri sildini, sealt edasi läks lume sees üks paar sissesõidetud rööpaid, samas need olid sõiduautole kella 00.30 ajal veel täiesti läbitavad.
Ma ei suuda mõista, kuidas juhul, kui riigi põhimaanteel tekib olukord, kus liiklus seisab mitu tundi, ei ole kohal politseid mõlemal pool ummikut liiklust korraldamas. Ja vähe sellest, keegi pole isegi võtnud vaevaks kohapeal olukorda vaatamas ja ummikut, ning sellesse sattunud sõidukeid ja inimeste olukorda hindamas käia, sest ilm on halb, kütuselimiit ei luba ja hommik on õhtust targem. Öösel oli vähemalt kolm tundi tee kuni Sonda teeotsani tavasõidukile (sealhulgas politsei operatiivsõidukile) läbitav.
Ootamine maksab valusalt kätte
Kõige hullem on, minu meelest see, et Padaoru probleemi vähemasti 12-tunnisest ooteajaga lahendamatusest, ning siis sellele järgnenud päästjate ja sõjaväe tõepoolest väga tublist ja ennastsalgavast tegevusest on saanud valimiskampaania põhiline pingpongipall, kus arutatakse kas valitsus pidanuks/ei pidanuks midagi tegema. Küsimus ei ole valitsuse tegemistes, tagasiastumises või poliitilises poriloopimises, vaid üldises hoolimatuses tavainimeste suhtes ning pidevas ebameeldivate olukordade iseenesest lahenemise ootamises. Padaorg näitas selgelt, et on asju, mille puhul ootamine maksab väga valusalt kätte.
Pole mõtet vaielda, mis keelne on inforuum, ja kas üldisest raadio ja tele teel antud tormihoiatusest piisab, et koju jääda, ja mitte kuhugi liikuda.
Kui paljud tööandjad aktsepteeriksid töötaja teadet: kuulsin raadiost, et tuleb torm ja seetõttu ei tulnud igaks-juhuks tööle... Kui paljud inimesed sõitsid neljapäevaõhtul hoopis kaugemalt, töölt, koju...
Nii teavitus kui tegutsemine olid Padaorus vähemalt esimesed kuus tundi puudulikud ja tagantjärele inimeste süüdistamine - et mis te siis sinna ronisite, on lihtsalt kohatu. Kui riigi põhimaanteel on tekkinud ummik, eeldatakse operatiivteenistustelt operatiivset tegutsemist. See aga oli puudulik!
Tavakodaniku mõtted Padaoru sündmuste kohta
1. Tee tulnuks ummiku tõttu sulgeda peale esimeste teadete saamist. Muide, Aseris olnuks ka veokitel veel võimalus tagasi pöörata, mitte edasi ummikusse sõita.
2. Raadiojaamades Padaoru ummikust alates kella 21-22 teavitamine oleks ära hoidnud väga paljude autode sattumise sinna või andnud vähemasti teadmise, et tee on määramata ajaks suletud.
3. Kohapeal Padaorus pidanuks tegutsema politsei juba hiljemalt kella 21-st, korraldama tagasipööramist, vältima segaduse teket, ümberreastumisi ja tee täielikku sulgumist.
4. Kuna Lääne-Viru tehnika ei pääsenud öösel Padast edasi, võinuks Ida-Viru ometigi ajada lahti tee kuni ummikuni, et vältida veel hullemat ummikut.