Kui Härra Abikaasa kogu töö seisneb selles, et panna Püha Peetrus mõne postamendi otsa ja see jääb linnatänavatele aastateks nii, et keegi seda isegi ei vaata, siis kas see on kunst? Kui väljakuulutatud konkurssidel on teemad ette antud, kas me siis saame üldse rääkida kaasaegsest kunstist?
Ungaris on ainult üks linn, Szentendre, mis julgeb linnaruumis eksponeerida kaasaegset kunsti, ja ei püstita keskusesse kaitsepühakuid, linnapäid või muid kuulsusi. Kunstnik võib ju küll kaitsepühaku valmis tahuda, kuid kas see peaks olema seotud tema nimega? Pole see ju tema originaallooming, sest vabast tahtest ta sellist tööd tõenäoliselt ei teeks. Ka ei leiaks ükski pühak kohta kunstniku portfoolios.
Kunstnike isemõtlemine on muidugi alles võrdlemisi uus nähtus – 19. sajandil muutus kunstnike suhtumine tellimustöödesse ning tähtsamaks hakati pidama omaenda loomingu esitlemist. Hoolimata sellest, et nii Michelangelo «Pietà» kui ka näiteks Leonardo «Püha õhtusöömaaeg» olid tellimustööd, panid need kunstnikud sellesse oma hinge, mis tegi need teosed nende omaks.
Ent tellimuste eest võideldakse Ungaris vaid selleks, et ennast vee peal hoida, arveid maksta ja töövahendeid osta. Muidugi, Härra Abikaasa leiab, et pühakute või kalmistuskulptuuride vorpimine on ikkagi parem kui minna graafikuks, õpetajaks või nõudepesijaks, millel pole mingit seotust õpituga.
Kas ainus ellujäämisviis on pühakukujude vorpimine?
Iga skulptori unistus on eksponeerida oma autonoomseid töid avalikus ruumis. Sellega kaasneb tavaline nokk-kinni-saba-lahti nõiaring, kus kunstnikul, kel veel ei ole avalikus ruumis oma tööd, on üsna keeruline võita konkursse, kuna pole midagi ette näidata. Aga kui võimalust ei anta, kuidas saab ta midagi ette näidata? Kunstniku ülesanne on luua ja oma töid tutvustada galeriides, messidel, linnaruumis ning jõuda muuseumi- ja erakogudesse.