Sisemine moraalne kompass ja julgus erineda
Tagantjärele teame, et ideaalühiskondade ehitajad ei teeninud - retoorikale vaatamata - üldsuse, inimeste ja helge tuleviku, vaid üksnes oma võimu ja haiglaste ambitsioonide teostamise eesmärke. Keerulisem on mõista, miks ja kuidas sellised režiimid tekkida said, miks rahvas toetas (osaliselt lõpuni) bolševikke või Hitlerit. Just see mõistmine on aga vajalik inimvaenulike režiimide (taas)tekkimise vältimiseks.
Nõukogude ja natsionaalsotsialistide maailmavaadete kinnistamises oli oluline osa haridussüsteemi ümberkujundamisel, teisitimõtlejate represseerimisel, haritlaste ja ühiskonna mõtleva osa allasurumisel või hävitamisel. Heaolu või mingi positsiooni saavutamiseks polnud tingimata vaja võimekust ega intelligentsust, otsustavaks sai eelkõige see, kui kuulekas oldi võimule. Nii tekkisid kummalegi süsteemile kaitsjad, kes olid selle säilimisest isiklikult huvitatud.
Ent nii natside kui nõukogude süsteemis oli ka neid, kes säilitasid inimlikkuse, kriitilise meele ja kaine mõistuse. Nende tegutsemine nõudis julgust ja meelekindlust, kuid ennekõike tugevalt juurdunud inimlikke väärtusi. Sarnaselt koolikiusamisega nõuab enamusele vastuastumine julgust erineda seltskonnas, kus enamus on kujundanud ühise seisukoha, et nende inimvaenulik käitumine kellegi suhtes on tema erinevuse tõttu põhjendatud ja õigustatud. See, et enamusele vastu astujad on vähemuses, on inimlik. Paradoksaalselt ka juhul, kui enamus on ebainimlik.
Kui ühiskonnas kehtivast ebainimlikust tõest, kunstlikult loodud irreaalsusest on aga saanud reaalsus, siis enamus ei taju enam oma käitumist ebainimlikuna. Normaalsus on siis kujunenud selliseks, et inimlikkus ei ole enam selle osa. Paljud natside toetajad arvasid end tegutsevat inimkonna huvides, ainult et arusaam inimkonna huvidest ja inimsusest oli väärastunud. Propaganda ja järkjärgulise ühiskondlike normide muutmise tulemusel kinnistus paljudes ettekujutus, et juudid ei olegi päriselt inimesed. Sellest tulenevalt kiideti heaks algul nende ühiskonnast eraldamine ja lõpuks ka õõvastav niinimetatud lõplik lahendus.