Päev enne rakendussätete esimest lugemist esitas Vabaerakond paarkonnaseaduse eelnõu, et leida alternatiivlahendus rakendussätete kitsaskohtadele. Kõige suurem probleem on see, et abielu institutsioon võrdsustatakse samasooliste ja erisooliste kooseluga. See pole meie meelest õige. Kui nii tehakse, siis selleks eelnevalt analüüsida ning arutada, mida see muudatus ühiskonnas laiemalt tähendab. Miks kattub kooselu regulatsioon 99 protsenti abielu mõistega, kui algul kinnitasid kooseluseaduse esitajad, et samasooliste abielu seadustamiseks pole ühiskond valmis?
Šokeeriv tegutsemine
8. detsembril kell 17 oli muudatusettepanekute esitamise tähtaeg. Komisjon veetis mõnusalt aega justiitsministriga, peale seda oli istung. Kell oli 16 kandis. Vabaerakond oli töö teinud usinalt ning oma 82 ettepanekut edastanud juba kell 15:30. Üllatuslikult teatas komisjoni esimees Heljo Pikhof, et nüüd kohe hakkame Vabaerakonna ettepanekuid arutama.
Silmad olid kõigil suured – kas tõesti on riigikogus praktika, kus enne, kui muudatusettepanekute tähtaeg on kukkunud, hakatakse menetlema neid, mis on enne tähtaega esitatud. Seda on juba seetõttu raske teha, et komisjoni liikmetele pole antud aega materjalidega tutvumiseks. Pole ka võimalik kokku leppida esitajate poolse esindajaga, kellel on õigus tulla ettepanekuid kaitsma.
Selline ähvardav katse oli külm šokk ka neile, kel on riigikogu töö kogemust rohkemgi kui kaks viimast koosseisu.
Kaks päeva hiljem alustati Vabaerakonna (82) ja EKRE (260) ettepanekute aruteluga. Küsimustele, millal on plaanis riigikogu saali viia rakendussätete II lugemine, vastust ei saanud. Käis pidev ähvardamine, et komisjonil seisavad tuleval nädalal ees ööistungid ning jõulude ajal kutsutakse kokku riigikogu erakorraline istung. Öeldi, et muidu saab Eesti riik Euroopa Komisjonilt trahve. Meedia vahendusel saime pärast koosolekuid teada, et II lugemine tuleb siiski jaanuaris.