Vaieldamatult on meie kultuurilises mälus tähtsal kohal ka artikli alguses mainitud laulev revolutsioon. Ilmselgelt ei saa väita, et NSVLi millegi eest tänada on, kuid ilma Nõukogude okupatsioonita ei oleks kunagi eksisteerinud laulvat revolutsiooni kui ajajärku.
Kui te nüüd istute ja mõtlete, et eelnevad kaks paragrahvi on kretinismi tipp, siis ma olen teiega täiesti nõus. Kuigi kõik mainitu meie traditsioonide lahutamatu osa, ei ole siin aruteluks ruumi. Samas võttes arvesse, et tegemist on «võõraste» panusega, võiks ju see olla mõttekoht tõelistele rahvuslastele, kes on kuude viisi rääkinud eesootavast Eesti kultuuriruumi äkilisest muutumisest.
Tekib küsimus, kes täpsemalt on need kõikvõimsad otsustajad, kellel on volitused öelda, mis on ja mis ei ole Eesti kultuuri osa. Tegelikult mitte keegi, sest kultuur kui selline on mitmetahuline ja pidevas muutumises. Kultuuri puhul ei ole tegemist matemaatilise valemiga, millel on kindel tulem. Vastupidi kultuur omandab uusi nüansse, muutub ja areneb, vahel märkimisväärsete lühiajaliste sündmuste kaudu ning vahel aastakümnete ja -sadade jooksul vaikselt meie kodudesse, mõttemaailma ja käitumismustritesse süüvides.
Niisiis, austatud kaasmaalased, kes te Eesti kultuuri püsimajäämise ja elujärje nimel südant valutate ning meie kultuuriruumi lõppu kuulutate, kas te ei näe, et ainus lõpp saab tulla siis, kui vaadelda kultuuri laia spektrit läbi ühe kitsa vaatevinkli ja muu vääraks tunnistada? Just nimelt säärane teguviis on see, mis piirab ja limiteerib Eesti kultuuri tulevast kasvu ja arengut. Seega ei ole tõeliseks ohuks mitte ükski «muulane» – nagu näha, on nad täitsa kenasti panustanud –, vaid ikka meie inimesed ise, kes teevad sääsest elevanti ja võitlevad tuuleveskitega.
Artikkel peegeldab autori isiklikke seisukohti.