Levi jaotab inimesed kahte kategooriasse: ellujääjad ja allajääjad. Sellest liigitusest lähtudes julgen teha ühe üldistuse: hoolimata sellest, kas kirjanik näeb sõjas jälgi olemuslikust kurjusest või headuse puudumisest, kuulub tema kaastunne sageli just allajääjatele. Olgu Levi eristuse täpsustamiseks öeldud, et allajäämise ja ellujäämise vaheline piir on üsna liikuv ja hägune, ellujääjate hulgast võib leida omajagu allajääjaid, mis tähendab, et äärmuslikes oludes – sealhulgas sõjas – langetatud valikute ja otsuste suhtes peaks kirjandus meile ülepea õpetama ettevaatlikuid hinnanguid.
Poola nobelist Czesław Miłosz, kelle vaade Teisele maailmasõjale ja selle järelmitele paistis silma erilise kainusega, kirjutab oma 1953. aastal ilmunud raamatus «Vangistatud mõistus» (ek ilmus 1990 Loomingu Raamatukogus), viitega ühele koonduslaagris aset leidnud juhtumile, kus lastega naisi hakati saatma gaasikambrisse ning üks ema oma lapsest lahti püüdis öelda, järgmiselt: «Lihtne on hukka mõista naist, kes enda elu säilitamiseks tahab loovutada oma lapse surmale. See on koletu tegu. Aga ometigi naisterahvas, kes mõistab hukka oma õnnetu sookaaslase, lugedes juhtunust mugaval diivanil, peaks mõtlema, kas surma palge ees poleks ka tema enda hirm tugevam kui armastus».
Igatahes on eelneva tsitaadigi abil selge, et füüsilise ja sotsiaalse reaalsuse paratamatustest lähtuvalt liigituvad just naised, loomad ja lapsed üldjuhul allajääjate hulka. Sõja brutaalsust saab kirjeldada mõjuvalt rindel verest tühjaks jooksva sõduri kaudu, kuid veelgi mõjuvamalt ka sõjale jalgu jäänud laste, naiste ja loomade kaudu. Tegelikult võib lihtsustatult öelda, et eksisteerib kaks erinevat sõda – meeste sõda ning naiste, laste ja loomade sõda, mis ei tähenda, et meeste sõjas osalejate hulgast ei leiaks suurel hulgal kannatajaid ja allajääjaid. Lisaks tundub, et meeste sõda seostub kergemini Suure Ajalooga, kinnistudes ja ilmnedes suurtes liikumistes, väekontingentide asetumises ja põrkumises, arvudes ja nooli täis kaartides, suurte õnnestumiste ja veel suuremate altminekute daatumites. Teine ajalugu kipub sageli jääma Suure Ajaloo alla, koosnedes enamasti dateerimata kannatustest, millel on üksikud, juhuslikuna mõjuvad eestkõnelejad (nagu näiteks Anne Franki päevik). Sestap on mõneti isegi loogiline, et kui meeste sõda seostub ajalooga, siis allajääjate sõda otsib oma lugudele pinnast just kirjandusest, kirjeldamaks neid nimetuid olevusi, hapraid allajääjaid, kes moodustavad mõjusa osa sõja ohvritest. Nii on ka loomulik, et nende hulgast leiab lisaks meestele ka hulgaliselt naisi, lapsi ja loomi.