Erakoolid ja erahaiglad
Riiklikku koolisüsteemi on püütud parandada nii võrgu kui õppekava abil, aga lapsevanemad kipuvad sellest välja kogukonna- või erakoolidesse. Kas järgmiseks otsustavad haigekassa süsteemiga rahulolematud kodanikud teha oma kogukonnahaigla? Argumendid võiks olla üpris sarnased – ravi tase on küll kõrge, aga me ei taha suuri mammuthaiglaid, vaid kodulähedust ja patsiendi erivajadustega arvestamist.
Erakoolide tulises vaidluses tasub tähele panna, et vaidlusteemaks pole mitte see, kas riiklik või erakool, vaid see, kas riik peaks erakoole rahaliselt toetama. Seega nõuavad erakoolide poolel olijad sisuliselt riigi piiride laiendamist.
Valitsejad on otsustanud aga riiki kokku tõmmata, tehes seda väga lihtsakoelise raamatupidamisliku metoodikaga. Võeti valitsussektori töökohtade arv ja otsustati seda vähendada kooskõlas tööealise elanikkonna kahanemisega. Kui ma seda esimest korda koalitsioonileppest lugesin, ei uskunud ma lihtsalt oma silmi. See ei saa ju ometigi olla tõsine kavatsus! Aga näe – oli.
Tõepoolest, rehkendustega saab teha kõike. 2013. aasta avaliku teenistuse seadusega arvati riigiteenistuja staatusest välja mitmed ministeeriumides palgal olevad inimesed – autojuhid, raamatupidajad, sekretärid, IT-inimesed jt. See võimaldas raporteerida ametnikkonna vähendamisest, kuigi tegelikud valitsemiskulud ei vähenenud. Analoogset nippi pakkus sotsiaalministeerium TÜ Kliinikule, soovitades mittemeditsiinilisi teenuseid hankida erasektorist.
Läänes on pettekujutelm sellest, et riiki saab kokku tõmmata avalikke teenuseid erasektorist sisse ostes, jäänud juba aastakümnete taha, thatcherismi ja reaganoomika ajastusse. Ja mitte seepärast, et uusparempoolsed oleks vasakpoolseks hakanud, vaid tänu tõdemusele, et riik, turg ja vabasektor üha enam läbi põimuvad.
Kodanikku huvitab omandivorm suhteliselt vähe, tähtsam on teenuse kvaliteet ja võimalus seda ise disainida. Niikaua, kui riigi avalikud teenused seda vähe võimaldavad, püsibki risk, et ärksamad kodanikud riigi maha jätavad. Just selles, aga mitte ametnike arvus või kasinas eelarves, on tänapäeva õhukese riigi põhiprobleem.
Anu Toots töötab professorina Tallinna Ülikooli ühiskonnateaduste instituudis. Tema uurimisvaldkonnaks on heaolu- ja hariduspoliitikad ning valitsemise transformatsioon. Ta on ka Eesti inimarengu sruannete ja Berlesmanni jätkusuutliku valitsemise (Sustainable Governance Indicators) aastaaruannete püsiautor.