Kui Pariisi kliimakonverentsi pidada ülimaks poliitiliseks tasandiks (ikkagi enamiku riikide juhid ja riigipead, suur osa neist rahva valitud) ja saavutatud kokkulepet n-ö seaduseks, siis peaks tegemist olema Maailmariigi keskkonnaministeeriumiga. Kuna ministeeriumite ülesandeid viivad tavaliselt ellu asjatundjad, mitte poliitikud, siis kujutan ette, et kliimakokkuleppes kirjapanduga hakkavad edaspidi tegelema riikide teadlased, mitte poliitikud.
Kuhu ma tüürin, on see, et mitte meie poliitiline tasand (keskkonnaministeerium) ei peaks otsustama tegevusi, mida eesmärkide saavutamiseks vaja teha, vaid tegelema peaks hakkama teadustasand. Nimelt võib maailmavaateliselt otsustada üht ja sama asja kas ühtpidi või siis risti vastupidi, kuid maakera kliimal ja loodusel laiemalt ei ole sooja ega külma, millise maailmavaate esindaja satub parajasti olema keskkonnaminister.
Olen juba varem kirjutanud, et looduskaitse, laiemalt keskkonnakaitse ei tohi olla poliitiliste kompromisside tallermaa ehk maailmavaateline küsimus, vaid see on eksistentsiaalne küsimus. Vähemalt see aspekt pidi Pariisis nüüd kõlama jääma.
Uutmoodi riigivalitsemise mudel on tulekul
Üha enam räägitakse uuringutel rajanevast teaduspõhisest valitsemisest. See võib küll tähendada maailmavaatelist valitsemist või ka spetsialistidega valitsemist, kuid arvestatava teaduspotentsiaali kaasamisega otsuste tegemisel. Läheksin aga veelgi kaugemale ja vabastaksin hoopiski poliitikud ebamugavate ja ebapädevate otsuste tegemisest.
Kust peavad poliitilised pentus-rosimannused ja pomerantsid teadma, kui palju on meie maapõues põlevkivi, mis hinnaga selle sealt kätte saab ja mida sellega üldse peale hakata. Muidugi, riiulil on kümmekond arengukava, kust järele vaadata ja pealegi võib helistada Anto Raukasele või Tarmo Soomerele ning järele pärida, kuid ministri töölaual on kalender. Ja see on juba väga konkreetne ja jonnakas tabel, näidates täpselt, kus me parajasti oleme.