Alustatud on valest otsast, sest riigivalitsemise audit, mis vaatab, kuidas sisuliselt valdkondi reformida, valmib alles mais 2016. Enne teeme ja siis mõtleme.
Kuigi on selge, et riik peab ennast kokku tõmbama, tuleb siiski nõustuda haiglatega, kes suunavad tähelepanu sellele, et elanikkond vananeb, teenust vajatakse rohkem, meditsiinipersonali väljaränne on endiselt suur.
Alustada tuleb hoopis ametkondadest, kus on endiselt palju dubleerimist ja asendustegevust. Kaks ministrit (koos poliitnõunikega) sotsiaal-, rahandus- ja majandusministeeriumis on kasulik vaid võimuerakondadele, mitte riigijuhtimisele. Peakärpija, minister Arto Aas (Reformierakond) on ise osa sellest paisunud juhtimisaparaadist.
Kas haiglad on osa valitsussektorist
Lisaks analüüsile tekitab teravat vaidlust küsimus, kas haiglad on osa valitsemisaparaadist või mitte ja kui ei ole, siis puudub ministeeriumil õigus käskida haiglatel töötajaid koondada. Näiteks TÜ Kliinikum on sihtasutus, mille asutajad on Eesti riik, Tartu linn ja Tartu Ülikool, mida rahastatakse läbi Eesti Haigekassa tervishoiuteenuste müügi kaudu.
Praegu on asi õiguskantsleri laual ja ootab tema hinnangut. Üldiselt on nii, et riik on haiglate sihtasutusi asutades andnud neile rohkem vabadust ja autonoomsust ning sellest loogikast lähtuvalt ei saa haiglaid kui mõnda ametit käsutada.
Koostöö, kas eeldus või sundus
Terve mõistus ütleb, et eesmärgipärase ja soovitud tulemuse saavutamiseks tuleb olulised partnerid algusest peale ja võrdväärsetena kaasata. Sotsiaalministeeriumil on hulk allasutusi, mida saab otse ja lihtsamalt «käskida» inimesi koondama ja tööd optimaalsemalt korraldama.