Tunduvalt raskem on õppida lastel, kes alustavad eestikeelse aineõppega 2. astmes või põrkavad sellega kokku hoopis pärast põhikooli lõpetamist, kas gümnaasiumis või kutsekoolis. Tõsine probleem on keelekeskkonna puudumine, seda eriti Narvas, Ida-Virumaal ja Ida-Tallinnas.
Üldiselt peetakse varast keelekümblust tõhusaimaks eesti keele õpetamise meetodiks, mille juures iga õpilast mõjutavad individuaalsed erinevused, õpimotivatsioon, keelekeskkond ja õpetaja tegevus. Siiski õppis 2014. aastal vaid veidi üle 17% õpilastest keelekümblusklassis ja üle 73% vene õppekeelega tavaklassis. Kuigi keelekümblusprogrammis osalevate laste arv kasvab ja on kümne aastaga kahekordistunud, jääb sellesse kaasatud õpilaste arv väga väikseks (veidi üle 5000 õpilase kogu Eestis).
Suureks probleemiks on saanud eesti keele lõpueksam põhikoolis. Viimase kolme aasta jooksul pole koguni 40% vene õppekeelega põhikoolilõpetajast sooritanud keeleeksamit nõutavale tasemele B1. Suurem osa neist on õpilased, kes ei läbinud keelekümblusprogrammi. See kategooria õpilasi suundub tavaliselt kutsekooli, kus neid ootab eestikeelne õpe. Haridus- ja teadusministeeriumi 2014/2015. õppeaasta analüüsist selgub, et kutsekoolide juhtide, õpetajate ja õpilaste arvates ei olnud kutsekoolid eestikeelseks aineõppeks valmis. Ja seda pikaaegsest ettevalmistusperioodist hoolimata. Enamik kutsekooliõpilasi, kes õpivad eriala eesti keeles, ei usu, et kooli lõpuks oskavad nad eesti keelt vajalikul tasemel. Statistika näitabki, et enamik neist ei soorita riigieksamit tasemele B2.
Nii minu isiklik kogemus LAK-õpetajana kui ka uuringud näitavad, et paljudes vene koolides ja ka kutsekoolides tekib harjumus õpetada eesti keeles oskusaineid, nagu tööõpetus, kehaline kasvatus, muusika, kunstiõpetus jne. Eesti keeles ei õpetata tavaliselt reaalaineid, nagu matemaatika, füüsika ja keemia, sest on tekkinud stereotüüp, et nende ainete õpetamine võõrkeeles pärsib õpilaste aineedukust.