Vene koolides töötavad õpetajad varjavat instinktiivselt õpilaste nõrka riigikeele-oskust. Psühholoogiliselt on see vägagi arusaadav. See võib panna kahtluse alla õpetajate enda pädevuse (ainet oskab, keelt ei oska, järelikult kõlbmatu!) ning tekitada lisaprobleeme ning -stressi nende õpilastele.
Olen kuulnud vene õpetajate hinnangut, et gümnaasiumisse jõudnud vene õpilastest on 70−75 protsendil eesti keel nii kehv, et nad ei ole võimelised ainest aru saama. Seetõttu kulubki kolmandik õppeajast õpetatava lastele arusaadavasse keelde tõlkimisele.
Meie süsteem ei aita noort venekeelset põlvkonda kasvatada kakskeelseks. Praegune korraldus, kus põhiline keeleõpe peaks toimuma keskkoolis, tekitab keelepuudelisi inimesi.
Meie süsteem ei aita noort venekeelset põlvkonda kasvatada kakskeelseks. Praegune korraldus, kus põhiline keeleõpe peaks toimuma keskkoolis, tekitab keelepuudelisi inimesi. Traumeeritud inimesi, kes tunnevad end ebakindlalt niipea, kui peavad minema üle riigikeelele.
Ma ei saa hästi aru, miks tahetakse 60:40 mudelit kaitsta viimse hingetõmbeni? Miks ei võiks kakskeelsuse saavutamise põhiraskus nihkuda lasteaedadesse ja algkooli?
Kahtlustan, et vastus peitub riigi võimetuses tagada kõikidele vene õppeasutustele pedagoogiline kaader, kes oleks ise kakskeelne (ideaalis) või siis vähemalt eeskujuliku riigikeele oskusega.
Ja nii veeretataksegi keeleline per aspera ad astra õpilaste endi kaela. Kuueaastaselt lapselt ei saa nõuda, et ta õpiks iseseisvalt ära talle võõra keele. Kuueteistkümneaastaselt juba võib.
Kahekümne kuue aastaselt aga lausa peab. Kui ei saa sellega hakkama, siis kõlab süüdistus väheses motivatsioonis ja laiskuses, halvimal juhul põrutatakse aga otsejoones rassistlikesse eelarvamustesse.
Vene koolide üleminek eestikeelsele õppele on järjekordne tõestus sellest, et seal, kus algab rahvustunne, lõppeb aristotelliku loogika kehtivus. Kõige halvem on kogu asja juures see, et venekeelsete inimeste juures võib kohata veendumust, et riigikeele õpetamise ebaloogilisust seletab tahtlik kavatsus.
Mis seal ka pole, aga kakskeelseid lapsi, nii nagu nad on Soomes rootsikeelse vähemuse näol, selle süsteemiga kindlasti ei teki.