Artiklist loeme, et rahulolematus üldise haridussüsteemiga on sundinud paljusid oma lastest hoolivaid vanemaid valima erakooli ja tasulise hariduse, sest valla või linna ülalpeetavad üldhariduskoolid ei paku piisavalt head haridust, turvalisust, innovaatilist ja individuaalset lähenemist. Näib, nagu erakoolid panustaksid laste õnnetundesse, kohalike omavalitsuste ülalpeetavad koolid, kus õpib enam kui 90 protsenti üldhariduskoolide õpilastest, seda aga ei paku.
Kuidas seda õnneskaalat siis mõõta? Öeldakse, et kes maksab, see tellib ka muusika. Praegu on sellise tellimuse erakoolidele esitanud ligikaudu neli protsenti lastevanematest. Aga miks ka mitte? Maksan üldhariduse eest ja saan parema suhtumise, väiksema klassi või maailmavaateliselt sobivama keskkonna. Pisem klass võib suurlinna lapsele ja lapsevanemale tõepoolest olla üks õnne märke, valdavas osas maakoolides on see aga paratamatus ning kohalik omavalitsus ja keskvalitsus panustavad lisaressursse, et tagada hariduse kättesaadavus.
Oleme nõus, et kõik algab suhtumisest. Õnnelik laps on iga kooli olulisi eesmärke, olenemata sellest, kui palju on kooli eelarves raha või milline on kooli omandivorm.
PISA uuring ei analüüsi laste tulemusi seoses kooli omandivormiga, seetõttu ei saa ka üldistada, et erakoolid panustavad teadmiste omandamise kõrval enam õnnetundesse kui munitsipaalkoolid. Õnnetunne võib olla üldse mitte seotud kooliga, vaid hoopis sellega, milline on pere sotsiaalne taust, vanemate omavahelised suhted, lapse ja vanema ühiselt veedetud aja maht jne. Suhtumise, kultuuri ja hoiakute muutumine on väljakutseks kõigile, nii era- kui ka munitsipaalkoolide juhtidele ja koolipidajatele.