Kuna poliitikud vaevlevad juba pikemat aega suutmatuses riigieelarve osas kokku leppida, kutsub Postimees.ee kõiki oma lugejaid neid aitama.
Postimees.ee üleskutse: aita riigieelarvet teha!
Palume selle loo kommentaarides pakkuda välja ideid, milliseid makse-aktsiise tõsta, mille arvelt eelarvet kärpida või kust veel eelarvesse lisaraha leida. Kui tähtis on Eestile riigieelarve tasakaal? Millise ministeeriumi eelarves peitub veel vaba raha?
Et abi oleks tõhusam, peaks ideed olema võimalikult konkreetsed, sest ka eelarve on konkreetne. Väljakäidud idee on veenvam siis, kui sellega kaasneb põhjendus.
Kuna Postimees.ee'd loevad otsustajad, jõuavad teie ettepanekud kindlasti ka nendeni.
Valik seni esitatud konstruktiivsematest ettepanekutest:
- Arvan et Eesti peaks ka kehtestama suurtele veoautodele teemaksu nagu on mujalgi Euroopas, muidu sõidavad siin tasuta ja isegi kütet ei tangi, et meie riigi eelarvet täita. Aga meie kui eestlased käime ja ainult maksame mujal euroopas nende riikide kassase oma raha. Kui selline maks kehtestada siis tõenäoliselt väheneksid ka piirijärjekorrad.
- Maksude tõstmise asemel tuleks puudujäävad paar miljardit võtta stabiliseerimisfondist
- Ministeeriumite kulude vähendamiseks tuleks sisse seada terminaatori ametikoht. Praegu on koondamine ministeeriumites vajalik, aga raske, kuna inimesed tunnevad üksteist, ei taha keegi kellelegi käru keerata ja nii püsivad dubleerivad ametikohad, kõrgepalgalised nõunikud.
Terminaator-saneerija käiks ükshaaval ministeeriumid läbi ja kõrvalseisja pilguga vaataks üle inimeste tegeliku tööpanuse ja vajalikkuse. Tarbetud töökohad käsib koondada või ümber korraldada. Ministeeriumitel puuduks õigus vastu vaielda terminaatori otsustele, kui need on juba langetatud. Olgu kui tahes tubli raamatupidaja/tehnik ja 20 aastat süsteemis töötanud ja kõigi hea sõber - aga kui ikka arvuti teeb juba tema töö ära, siis mis ta seal riigitööl ikka muneb, las kolib erasektorisse.
See ei avaldaks mõju 2009. aasta eelarvele, aga hoiaks sadu miljoneid kokku 2010. aastal.
- 1) samba ehitamine lõpetada.
2) sõdurid Iraagist ja teistelt välismissioonidelt koju
3) lõpetada kallite sõjavidinate ostmine - tankide vähesusest palju suurem julgeolekuoht peitub osades kaasmaalastes, hoopis nendega tuleb tegeleda
3) lõpetada erakondade rahastamine riigieelarvest - vabaneb 90 miljardit
4) taastada ettevõtte tulumaks
5) lõpetada tulumaksu alanemine või tõsta tagasi 1% võrra - milleks nuumata eelkõige dividendimiljonäre
6) riigikogu, ministrite ja teiste kõrgete riigipalgaliste palgad siduda lahti keskmisest palgast, vähendada umbes 30 000 kroonini ja kaotada kuluhüvitised - mitukümmend, kui mitte sadakond miljonit jälle rohkem
7) vanemahüvitise ülempiiriks piisab ühest keskmisest palgast. Vabaneb umbes miljard ja ei pea vanemahüvitise eelarve paisumise pärast ära jätma ranitsatoetust ega esimese lapse tulumaksuvabastust
kust EI TOHIKS kärpida:
peretoetused, laste tulumaksuvabastus, koolitoit, huviharidus ja kõik muud lastega seotud kulutused - Eestimaal on ju ometi lapsi vaja!
vanurite ja puuetega inimeste toetused - ei tohi minna kõige nõrgemate kallale!
ühistransport
- Kui mingeid makse tõsta, siis tulumaksumäära (väljaminekud suurenevad eelkõige rikkamal kihil) või alkoholi- ja tubakaaktsiisi (alkoholi ja tubaka tarbimine on inimese vaba valik), aga kindlasti mitte üldist käibemaksumäära (kulud suurenevad ka neil, kel tulusid ei ole, näiteks lastel!) ega kütuseaktsiisi (tõus kajastuks kõigi kaupade hinnas). Ka tulumaksuvaba miinimum võiks edasi tõusta.
- Emapalga tipp võiks olla piiratud (nt.üle 15000 ei saa) - kui pere kuusissetulek liikme kohta on üle 15 000 siis tõesti , milleks neile veel mingit 300.- vaja on. Gaasi hinnaga küll ei oleks vaja mängida. Riigikogu liikmete arv võiks olla 50+1. Samuti võiks üle vaadata nende pensionid. Riigiametite töökohtade (bürokraatide) arv on tohutu, mis võimaldab neil antud hetkel pehmelt maanduda- koondades ametkohti, kus keegi pole kunagi töötanudki.
- Miks ma valimas käisin kui nüüd ise pean eelarvet koostama. Tahaks saada palka ka selle eest siis...
- Berk Vaher
Paljud head ettepanekud on juba tehtud. Võidusamba ehitamine praegusel ajal on tõepoolest absurdne, kui samas koolitoiduks raha ei jagu ja tõstetakse raamatute aktsiisi. Kuluhüvitiste kaotamine on hea mõte, aga kui kiiresti see jõustuda saaks?
Alkoholi, tubaka, hasartmängude aktsiisi on vaja jõuliselt tõsta, samuti hasartmänguasutuste lauatasu ("kulkakangutamise" eelnõus välja pakutud 10 000 oli absurdselt vähe). Ettevõtete tulumaks ja mingil kujul siiski ka astmeline tulumaks (mis ennekõike puudutaks päris jõukaid) on vajalikud, kuid siis on vaja ka kontrollmeetmeid, mis tagaksid, et maksude potentsiaalsed maksjad oma tulusid maksuparadiisidesse ei kandiks (patriotismiga tundub suurettevõtjatel paraku kehvasti olevat).
Erakondade toetuse lõpetamine riigieelarvest muudaks erakonnad oligarhidest veel enam sõltuvaks. Küll saab ära määrata, milleks seda raha kasutada, ja määrata range kontroll - ehk siis, ei mingit valimisreklaami riigi raha eest.
- Kindlasti ei tohi tõsta käibemaksu ja tulumaksu, see kiirendab veelgi inflatsiooni ja vähendab tarbimist, nii lühiajaliselt ei tohi eelarve peale mõelda, suhtumisega peaasi, et saaks järgmiseks aastaks arvud kokku, pärast seda olgu või veeuputus. Riik on end seaduste läbi sidunud paljude püsikuludega, näiteks pension, mis sõltumatult riigieelarve ja majandusliku seisuga tõuseb vastavalt seadusele, miks ei või seda seadust muuta või ajutiselt külmutada. Valitsusel ja peaministril peab olema julgust teha ebapopulaarseid otsuseid.
Mulle on aga jäänud mulje, et valitsusliitu huvitab vaid reiting ja arvamus, mitte Eesti elu edasi viimine.
Strateegilises plaanis peab säilima stabiilne maksukeskkond ja ettevõtluskliima, väga raske on midagi pikaajaliselt planeerida kui maksud tõusevad ja langevad pidevalt vastavalt hetkeemotsioonile. Varsti ei julge siia ükski välisinvestor tulla.
Üks tähelepanek veel. asjadest tuleks hakata rääkima õigete nimedega kui on näiteks vaja automaksu siis tulekski öelda, et teeme automaksu kuna riigieelarve vajab täitmist, mitte ajada mingit jama looduskaitsest, keskkonna säilitamisest jne.
Varro Vooglaid
"Eesti Haigekassa tervishoiuteenuste loetelu" kohaselt tasub riik 70% iga naise enda soovil (st ilma meditsiinilise vajaduseta) abordi ehk sündimata lapse tapmise protseduuri maksumusest. Aastas kulutatakse sedaviisi enam kui 10 miljonit krooni maksumaksja raha, kusjuures selleks puudub igasugune vajadus -- veelgi enam, see on vastuolus riigi põhiseaduse §-st 16 tuleneva kohustusega kaitsta sündimata laste õigust elule. Seega on kulutus mitte üksi põhjendamatu, vaid ka põhiseaduse vastane, ning tuleks kohemaid kaotada.
- Kui peale ministeeriumide tõsist rihmapingutamist (?) on puudu ikkagi miljardid, on minule selge et riik õhuke ja maksutõus vajalik.
1. Tõsta käibemaksu sest on tarbimismaks ja tarbimist piirata ei ole halb mõte kuna enamik kaupu impordime. Tooks lisatulu ka pikemas perspektiivis kui kohene mõju ongi väike alanenud tarbimise tõttu ja vähendab teiste maksude tõstmise vajadust.
2. Riigikogu kaotagu ära oma kuluhüvitised, kui palga külmutamise õiguspärasuses autoriteetseid erimeelsusi. Kokkuhoid väike, kuid sellega näidatakse üldsusele et igaüks saab end ise aidata - alustades säästmist iseendast. Otsus mida enamik kaua ootab, oelks ka suhtekorralduslik tegu.
3. Alternatiivne ettepanek käibemaksu tõstmisele, on tõsta mootorikütuse aktsiisi kuna motiveeritakse säästlikumale tarbimisele ja optimaalsematele ostudele, perspektiivis vähenevad teehoiu ja tervishoiukulud. Automaksu kehtestamine vaid uutele autodele, pigem halvendab säästlikumate ja turvalisemate sõidukite kasutuselevõttu. Võiks kaaluda automaksu ka praegusele sõidukupargile, kuid selle maksu haldamine meeletu lisakulu.
4. Külmutada tulumaksu langetamise protsess.
5. Tõsiste maksutõusude taustal kaaluda tulumaksuvaba määra tõstmise jätkamist et vähemkindlustatud toime tuleks ja jätkuvalt väheneks surve varimajandusele
6. mitte tõsta vanemapalga piirmäära kuna praegune tase juba võimaldab toime tulla ka nõudlikuma elustandardiga lapsevanemal(ise kuulun ka nende hulka kes teenivad +20K) Usun et asjalike inimeste jaoks ei ole viimased 3 punkti dogmad, mille murdmise fakti erakonnad peaksid järgmistel valimistel kartma. Pigem vastupidi.
7. maksude tõstmise käigus peab arvestama ka sotsiaaltoetuste tõstmise ja jagamise vajadusega, et nõrgemini kindlustatud toime tuleks. Siiski ei peaks see lisakoormus hoida tagasi tarbimismaksude