Väidetakse ka, et mingeid pedagoogilisi tõekspidamisi või pedagoogilist süsteemi eelistavad ja jagavad lapsevanemad ja õpetajad moodustavad kogukonna ja nende kool on selle kogukonna kool. Pigem on sel juhul tegemist ikkagi koolikogukonnaga, kuna ilma koolita see kogukond iseseisvalt ei toimi.
Eliitkoolid erakoolideks?
Kogukonnakooli puhul on koolil oluline osa kogukonna arengus. Õpilased ja õpetajad osalevad kogukonna ettevõtmistes, kooli ruumides tegutsevad kogukonna mitmesugused grupid. Koolikogukonna puhul on kogukond kaasatud kooliellu.
Ideaalis langevad kogukonnakool ja koolikogukond kokku, kui kooliellu on kaasatud ka inimesed, kes ise või kelle lapsed koolis ei õpi, ja kogukonna tegevuses osalevad ka õpilased, kes ise kogukonda ei kuulu. Veel parem, kui see oleks samal ajal ka õpikogukond.
Tuleb kokku leppida, mida me taotleme ja riigi poolt toetame, kas võrdselt nii koole, kes tunnevad end osana kogukonnast ja õpetavad kõiki soovijaid, kui ka koole, mis kogukonnaga ei suhtestu ja arendavad omaenda kogukonda või ei väärtusta üldse kogukonda. Selles kontekstis peab üle vaatama era- ja munitsipaalkoolide piiri.
Eliitkoolid erakoolideks?
Ühelt poolt peaks valdadel ja linnadel olema õigus asutada koole, mis tegutsevad erakooli põhimõtetel ning mille osanikeks on lapsevanemate ja õpetajate kõrval kohaliku omavalitsuse üksused. Teiselt poolt võiks jätkuda praktika, et kohalik küla- või linnaosaselts erastab munitsipaalkooli. Samas peaks finantseerimisel arvestama kogukondlikku aspekti, sõltumata kooli omandivormist. Kogukondlik aspekt võib olla oluline ka erakoolide puhul, mistõttu peaks erakoolide rahastamist diferentseerima. Läbi tuleb mõelda, kas on mingeid väärtushoiakuid, mille puhul me teatud religioosseid või etnilisi kogukonnakoole ei finantseeri.