Pole just sagedane, et USA prestiižseim päevaleht The New York Times käsitleks oma arvamuskülgedel kõrghariduspedagoogikat, ent tänavu sügisel vallandasid kaks «hallis leedis» avaldatud artiklit kõrgharidusväljal debati, mis kestab tänini.
Neist esimene, teadusajakirjaniku Annie Murphy Pauli artikkel algas provokatiivse pealkirjaga «Kas ülikooliloengud on ebaõiglased?». Paul juhtis tähelepanu uuringutele, mis näitavad, et loenguvorm diskrimineerib naisi, mittevalgeid ja esimese põlvkonna ülikoolitudengeid, kes õpivad selle formaadi kaudu palju halvemini kui valgenahalised keskklassi mehed, kes jagavad statistiliselt sagedamini õppejõudude kultuurivälja, on harjunud tänu kallile erakooliharidusele paremini pikalt kuulama ja teavad põhjalikumalt loengumaterjalide tausta.
Samad uuringud näitasid, et kui loengute asemel kasutati «aktiivse õppimise» meetodeid – probleemseminare, kus üliõpilased pidid esitama küsimusi, korraldama ajurünnakuid ja panema kokku ettekandeid –, võitsid formaadimuutusest kõige rohkem just need samad tudengid, keda loenguformaat diskrimineeris. Vähemustudengite edu oli lihtsasti seletatav: tudengite õpimotivatsiooni mõjutab oluliselt kokkukuulumistunne. Loenguformaat, kus reeglina pintsakus valge mees räägib keerulist juttu, kasutades samas viiteid ja tooni, mis kõnetavad põhiliselt teisi valgeid mehi, võimendab võõrandumistunnet, mis vähemustudengitel ülikoolikeskkonnas niigi lihtsalt tekkima kipub. Aktiivne õpe seevastu võimustab tudengeid, teeb nad õppeprotsessi lahutamatuks osaks, tekitades sellega tunnet, et ka nende panus arutelusse loeb. Sellist motivatsiooni on raske teistviisi tekitada, leidis Paul.
Pauli kriitika leidis palju toetajaid: 2014. aastast pärit loengute ja aktiivõppe efektiivsust võrdleva metauuringu autorid leidsid, et aktiivõpe on niivõrd palju tulemuslikum, et «kui tegemist oleks meditsiinieksperimendiga, siis tuleks see peatada, sest uue ravimi tulemuslikkus on niivõrd selge.» Ühe probleemina nähti asjaolu, et kui loengud on tavaliselt 60−90 minutit pikad, siis üliõpilaste tähelepanu kipub paratamatult kuskil 20. minuti peal hajuma – asjaolu, mis kõlab tuttavalt ilmselt igaühele, kes kunagi on pidanud koosolekul käima. Aktiivõpe mitte ainult ei hoia tudengite tähelepanu üleval, vaid aitab neil ka uusi õpitud kontseptsioone olemasolevate teadmistega seostada nii, kuidas tudengitel enestel lihtsam tundub, mitte pelgalt õppejõu etteantud näidetele tuginedes. Kõigile neile uurimustele tuginedes esitas Paul küsimuse: miks siis loenguvormi enam üldse kasutatakse?