Haridusasutuse kristliku identiteedi toetamiseks ja väljendamiseks teevad kristliku koolid mh järgmist: koolitavad oma vajadustele vastavat personali, rakendavad kristliku väärtuskasvatuse metoodikat, koostavad õppematerjale, kavandavad ja teostavad väärtuspõhist koostööd peredega (nt personali ja vanemate ühised koolitused, kaasatus kooli arendustegevusse ja sisehindamisse), õpetavad konfessionaalset usuõpetust ja muid kooli identiteeti toetavaid õppeaineid (nt suhtlemisõpetus, erimetoodikaga keeleõpe), praktiseerivad hingehoidu (kooli kaplanaat). Selleks kõigeks kulutavad kristlikud koolid oma mõõdukast õppemaksust kogunevat tulu.
Olgugi et kristlike koolide õpilaste arv, õppemaksu suurus ja hallatav kinnisvara erinevad, on nad kõik sarnased oma tulubaasilt, millest umbes kolmandik laekub õppemaksudena, kolmandik haridustoetusena riigilt ja kolmandik tegevustoetusena kohalikelt omavalitsustelt. Õppemaks on koolides kehtestatud erinevas vahemikus, kuid tavaliselt on õpilastel võimalik saada sellest vabastus või soodustus.
Eesti kristlike erakoolide liit on nõudnud, et erakooliseaduse muutmise seaduse eelnõu seletuskirjas oleks selgemalt viidatud erakoolide rollile, mis seondub usuliste ja filosoofiliste veendumustega kooskõlas oleva hariduse võimaldamisega.
Kristlikud koolid on kogukonna- ja maailmavaatekesksed haridusasutused. Neis õpivad tavaliste Eesti kodanike lapsed. Kas need lapsevanemad lakkavad ainuüksi oma koolivaliku tõttu olemast kodanikud ja maksumaksjad ning muutuvad nendeks «teisteks», kelle lapsed õpivad kristlikus erakoolis? Kui nii, siis on tegemist diskrimineeriva segregatsiooniga. Kas poliitikute kontrolli all olev ühtluskool on Eesti üldharidusmaastikku tasalülitav tulevik?
Eesti kristlike erakoolide liidu hinnangul ei tohi muuta kergekäeliselt ja kiirustades – ilma et sellele eelneksid põhjalikud analüüsid ja sisulised arutelud – erakoolide rahastamise süsteemi põhimõtteid, mis toimivad. Haridus- ja teadusministeeriumi eelnõust loodetav kasulik tulemus jääb segaseks, kuna ei nähtu seda toetavaid uuringuid ega mõjuanalüüse.
Igasuguse seadusemuudatuse jõustamiseks tuleb ette näha mõistlik aeg, riik ei või kehtestada uusi regulatsioone meelevaldselt ja üleöö. Haridussüsteemi rahastamise muutmine ei tohi mingil moel luua Eestis õpilaste ja lapsevanemate ebavõrdset ning diskrimineerivat kohtlemist lähtuvalt koolipidaja omandivormist. Minister Jürgen Ligi, kui «maksudega ei mängita», miks siis kooliharidusega?
Tarvo Siilaberg on Eesti kristlike erakoolide liidu juhatuse liige ja Tartu aasta õppeasutuse juht 2015.