Siiski tundub, et unustatakse paar olulist asja või aetakse mitmete raporti kritiseerijate poolt sisendid ja väljundid segamini. Esiteks tuleks küsida, kuidas saab ülikool teenida ühiskonda kõige paremini ja milliseks ülikool muutuma peaks?
Kõrgharidus, mis teenindab toodet, elab plaanimajanduses
On selge, et ülikool peab olema tellijat ehk klienti teenindav, mitte toote enda teenindaja. Siinkohal jäävad nende mõistete lahtiseletamisel paljud hätta. Teine, kuid veelgi olulisem küsimus on see, kes on ülikooli jaoks klient ja kes toode?
Meist enamik vastab, et üliõpilane on klient. Tegelikult on täna ülikooli astuv üliõpilane olemuselt tooraine, millest tuleb toode ehk tippspetsialist või tulevane tööandja alles vormida. Seega - mida edukam õppejõud/õpetaja, seda müüdum toode.
Haridussüsteem, mis on keskendunud tootele, mitte kliendile, sarnaneb plaanimajandusega selle kõige otsesemas mõttes. Kuhu plaanimajandus jõudis, teame me kõik.
Kes on siis klient, kes vajab toodet ehk tulevast spetsialisti või tööandjat tulevastele spetsialistidele? Kliendiks on tööandja, kelleks võib olla tulevikus üliõpilane ise, teised ettevõtjad, avalik sektor ja riigiametid. Kahjuks eksivad kliendi ja toote eristamise vastu nii teadlased ja õppejõud ise kui endised ja tänased rektorid, prorektorid ja nende poolt mõjutatud kõrged poliitikud, sh ministrid.
On oluline, et senisest rohkem räägiksid kõrghariduses kaasa tööandjad. Haridussüsteem, mis on keskendunud tootele, mitte kliendile, sarnaneb plaanimajandusega selle kõige otsesemas mõttes. Kuhu plaanimajandus jõudis, teame me kõik