Niisiis, kuna avaliku ja erahüve piir pole alati selge, tuleb see ühiskonnas läbi arutleda. Kuidas on lood ülikoolidega? Gunnar Okk on esitanud tugeva argumendi, miks käsitleda kõrgharidust kui erahüve. Ent kõrgharidusel on ka terve hulk tulemeid, mida ei saa taandada ühe või teise inimese või ettevõtte isiklikuks kasuks.
Esiteks, akadeemiline vabadus võimaldab ülikoolidel uurida probleeme, millel puudub otsene majanduslik väljund, võimaldades sellega võtta majanduslikke ja ühiskondlikke riske, mida kasumit tootvad ettevõtted endale lubada ei saa.
See tähendab, et üheksakümmend üheksa ülikoolidest tulevat teadussaavutust võivad keskmise kodaniku küll külmaks jätta, aga sajas võib osutuda kogu ühiskonda muutvaks revolutsiooniks. Ilma riigi rahastatud teadusuuringuteta poleks meil ei internetti, arusaamist kliimasoojenemisest ega poststrukturaalsest filosoofiast. Kindlasti ei eksisteeriks neid leiutisi-teadmisi praegusel, kõigile kättesaadaval kujul, sest eraarendustena oleksid nad olnud kammitsetud tulu garanteerivatest patentidest ja teistest piirangutest.
See ei ole mingi kommunistlik kiidulaul, vaid kõigest nending, et ülikoolide uurimisvabadus tasakaalustab erasektori innovatsiooni ja võimaldab arendada ka selliseid nišše, millest erasektor struktuursetel põhjustel mööda vaatab. Sellistest valdkonnaülestest uuendustest ei saa kasu mitte ainult kõik inimesed, vaid ka ettevõtted, kes turusektorites, mida nad uneski polekski suutnud näha, nüüd kasumit teenida saavad. Paradoksaalselt, Eesti «IT-ime» tegi võimalikuks just selline kõrgharidusmaailm, mille juurest Okk ära liikuda tahab.
Teiseks arendab kõrgharidus demokraatia kvaliteeti. Ühelt poolt annab akadeemia iseseisvus nii, nagu see eksisteerib (veel), USA-s võimaluse kritiseerida nii riiki kui ka erasektorit sõltumatult, ent informeeritud positsioonilt. Pole ime, et paljud avalikud intellektuaalid, alates Timothy Snyderist USA-s lõpetades Marek Tammega Eestis, on ülikoolide palgal – ühiskondliku mõtte arendamine nõuab aega süvenemiseks ja sõltumatust, mis on kombinatsioon, mida peale ülikoolikeskkonna naljalt kuskil ei leia.