Väliseksperdid on Eesti koole analüüsides välja toonud ka selle, et me ei tea, milliseks tulevikus maailm muutub, me ei saagi teada täpselt seda, mil viisil oleks kõige parem praegu haridust anda ja mida meie lapsed tulevikus kõige enam vajavad. Seepärast on ülioluline haridust pakkuvate asutuste võimalikult suur mitmekesisus (maailmavaates, õpetamismeetodis jne).
«Kool on õpetajate vabariik,» ütles Waldorfi pedagoogika rajaja R. Steiner. Õpetaja on see, kes peab ise arendama oma sisemisi väärtusi, et seejärel need väärtused õpilastele edasi anda. Keegi väljastpoolt ei saa öelda, millise väärtuse peab õpetaja omaks võtma. Hea kool peab olema selline, mis võimaldab õpetajal areneda ja oma õpetust õpilasele edasi anda.
Waldorfkoolid kasutavad waldorfpedagoogikat, mille alus on antroposoofiast lähtuv inimeseõpetus. Sellel on oma haridusfilosoofia, õppekava ja metoodika. Õpetajatel, lastevanematel ja õpilastel peaks olema võimalus valida erinevate filosoofiate ja metoodikate vahel, et ära tunda õpilasele sobivaim. Meie koolid peavad olema avatud ja valmis neid meetodeid vastu võtma, et kasvatada ebamäärases tulevikus hästi hakkama saavaid inimesi.
Erakoolide roll haridussüsteemis
Seega ei ole erakoolide peamine ülesanne pakkuda kohta lastele, kes ei sobitu riiklikusse koolisüsteemi, vaid pidevalt luua head kooli, näidata, mida on selleks vaja ja võimalik teha.
Kui kaovad erakoolid, siis esimesena kannatavad tõesti need õpilased, kes ei kohane riikliku haridussüsteemiga ja kellel ei ole siis kohta, kus olla. Aga hoopis fataalsem mõju on, kui haridussüsteemist kaob ära üks sisulise arengu mootoreid, uuenduste katselavasid.