Jeesus ütleb Mk 1,15: «Aeg on täis saanud ja Jumala riik on lähedal. Parandage meelt ja uskuge evangeeliumisse!» See meele parandamine, kr metanoia, ei tähenda esimeses järjekorras mitte kõlbelist edenemist, vaid teadvuse sisu muutmist. «Ärge muganduge praeguse ajaga, vaid muutuge meele uuendamise teel,» ütleb Paulus Rm 12,2. Meelemuutus eeldab, et ollakse üldse teadvusel, meelemärkusel. Sageli püütakse seda vältida, teadvust ähmastada, olgu keemiliste manipulatsioonide või meele-lahutamisega, teadvuse tükkideks lõhkumisega. Näiteks üha väiksemaks muutuvaid ekraane põrnitsedes. Potentsiaalselt elu muutval täisvõimsusel on teadvus meie jaoks ehk liiga vägev, kardame, et ei suuda seda kontrollida, et võimalikud tagajärjed pole meile meelepärased. Parem on osa välja lülitada.
Potentsiaalselt elu muutval täisvõimsusel on teadvus meie jaoks ehk liiga vägev, kardame, et ei suuda seda kontrollida, et võimalikud tagajärjed pole meile meelepärased. Parem on osa välja lülitada.
Enamikes religioonides pakutakse seevastu ja seetõttu harjutusi inimese «äratamiseks» ja «vabastamiseks», tema teadvuse seisundi muutmiseks ja meele koondamiseks. Kristlikus traditsioonis nimetatakse nende praktiseerimist askeesiks (kr harjutus, treening). Laias laastus saab kõnelda kolmest säärasest harjutusest või harjutuste tüübist: palve, paast ja valvamine (vrd Mt 17,21: «See tõug ei lähe välja millegi muu kui palve ja paastumisega»).
Palve on püüd teadvust muuta ja juhtida mõistmisele – palja seletamise asemel – seeläbi, et suubutakse aegamööda vaikusesse ja kuulamisse. Mitte kõnelemisse. «Ärge lobisege nii nagu paganad, sest nemad arvavad, et neid võetakse kuulda nende sõnaohtruse tõttu,» ütleb Jeesus Mäejutluses oma jüngritele palvetamist õpetades. «Ärge siis saage nende sarnaseks, sest teie isa teab, mida teile vaja läheb, enne kui te teda palute!» Juba juutlikus traditsioonis on palve ennekõike pühakirja korduv retsiteerimine, enamasti väljaöeldavat aegamööda lühendades, selleks, et tähendus avaneks, tekstist saaks tõlgendus. Palve on seega harjutus õppimaks mitte kõnelemist, vaid vaikimist ja kuulamist.