Lisaks biometaani tootmise potentsiaalile on nende jäätmevoogude käitlemisega seotud mitmed seni tähelepanuta jäänud olulised aspektid.
Alustan jäätmekäitlusest üldisemalt. Viimase poole aasta jooksul on päris palju kajastust saanud oluliselt laienev jäätmete sorteerimise kohustus, kuid kogu selle teemaarenduse juures on jäänud varju jäätmete sorteerimise laiem eesmärk ja küsimus, kuhu me riigina jäätmemajanduses jõuda tahame.
Juhindume Euroopa Liidu poolt seatud taaskasutuse piirnormidest, kuid puudub terviklik visioon mille suunas liikuda. Järgmise aasta algusest rakendub laialdane biojäätmete eraldi kogumise kohustus, kuid mida nende biojäätmetega peale hakata, või millised on riigi poolt eelistatud biojäätmete käitlemise tehnoloogilised lahendused – need on küsimused, mis vajavad vastamiseks konkreetselt defineeritud eesmärke!
Pakun omaltpoolt välja järgneva riikliku eesmärgi:
Eesti riigi väiksust arvestades on meil väga head eeldused, mis lubaks kasutada jäätmesektorit riigi positiivse mainekujunduse olulise osana.
Eesti riigi väiksust arvestades on meil väga head eeldused, mis lubaks kasutada jäätmesektorit riigi positiivse mainekujunduse olulise osana.
Isiklikult näen suurt potentsiaali biojäätmete ja reoveesette anaeroobses käitlemises ning rahvusvaheliselt sõnastatud eesmärgis «Eraldikogutud biojäätmete ja reoveesette 100% ressursiefektiivne taaskasutus Eestis aastaks 2020».
Kui suur aastaks 2020 on biojäätmete eraldikogumise määr, seda on raske prognoosida, kuid kui eraldikogumist käsitleda integreeritud osana riiklikust jäätmekäitluse tervikvisioonist, siis on oluliselt paremad võimalused edu saavutamiseks.
Kuid miks näen suurt potentsiaali just biojäätmetes ja reoveesettes?
- esiteks on biojäätmete ja reoveesette käitlemine Eestis tänaseni efektiivse lahenduseta
- teiseks võimaldab biojäätmete ja reoveesette anaeroobne kääritamine toota transportkütusena biometaani, mille kaudu on sisuliselt võimalik kogu riigi ühistransport viia üle kohalikule taastuvkütusele
- kolmandaks võimaldab see imporditud fossiilkütuste tarbimise asemel toota kohalikku päritolu transportkütust ja vähendada ühistranspordi negatiivset keskkonnamõju
- neljandaks saab kääritusjääki efektiivselt väetisena kasutada energiakultuuride kasvatamiseks ja seeläbi suurendada regionaalset tööhõivet
- viiendaks oleks see positiivne mainekujundus Eestile, kui ambitsioonikale ja bioressursse efektiivselt kasutavale väikeriigile