Ka institutsioonide juhid peavad aru saama, kuidas luua keskkonda, mis soodustab ERC ja muude grantide taotlemist.
Eestis on praegu esil ettepanek ühendada ülikoole ja teadusasutusi. Kas teadusasutuste liitmine, võimalikult suure ülikooli loomine on universaalne edu valem?
See ei ole kindlasti nii. Kui vaadata maailma kõige nähtavamaid ülikoole, nagu Harvard, Oxford, Cambridge, Stanford või Berkeley, siis need pole üldse nii väga suured ülikoolid. Samas on neis ülikoolides magistri- ja doktoriõppe üliõpilaste arv suurem kui bakalaureuse üliõpilaste arv. See näitab, et fookus on uurimistööl. Sama kehtib ka näiteks Šveitsi tehnoloogiainstituutide kohta Zürichis ja Lausanne’is. Kusjuures kraadiõppurite seltskond on neis ülikoolides väga rahvusvaheline.
Samas ei saa ka öelda, et edukate hulgas poleks üldse väga suuri ülikoole. Ma arvan, et suurus ei loe hirmus palju. Pigem on asi selles, et peab olema seostatud strateegia, mida sa tahad teha ning kuidas eri osakondade koostööd organiseerida.
Kas inglise keelt emakeelena kõnelevatel teadlastel on eelis, mis väljendub ka ERC grantide jagamises?
Meie statistika näitab täpselt vastupidist. Taotluste üle otsustavate paneelide liikmed ei ole ka ise inglise emakeelega.
Üle 30 aasta tagasi eristas sotsioloog ja matemaatik Johan Galtung nelja intellektuaalset stiili: anglosaksi, idamaine, teutooniline ja gallialik. Kas neid võib ka veel praegu ära tunda ja kas see mõjutab kuidagi taotluste edukust ERCs?
Ma ei tunne küll konkreetset teooriat, ent suudan ette kujutada, mis see umbes olla võib. Tõepoolest moodustavad näiteks Itaalia, Prantsusmaa, Hispaania ja Portugal piirkonna, mille teadlasi iseloomustab teatav teistest piirkondadest eristuv stiil. Need erinevused on rohkem märgatavad sotsiaalteadustes ja humanitaarias, mitte nii väga näiteks füüsikas või isegi eluteadustes. Matemaatikas on eri stiile, ent pigem näen ma veel suuremat piirkonda ehk erinevust euroopaliku ja aasialiku stiili vahel.