Interneti vahendusel mugavalt taksoteenust pakkuvad rakendused soodustavad piraattaksonduse levikut, kirjutab AS Tallinna Sadama avaliku ohutuse programmi juht Tamo Vahemets.
Tamo Vahemets: nutikad rakendused toetavad piraattaksondust
Juba aastaid on Tallinnas taksoteenuste hinnad teenuseosutajati erinenud. Üksteisest palju erinevad hinnad on kutsunud esile avalikkuse pahameele ja tunde, et mingil hämaral põhjusel kohalik omavalitsus teenuse osutamist ei kontrolli. Eriti valusalt puudutasid kontrollimatud hinnad Eesti suurimate väravate kaudu saabuvaid ja lahkuvaid turiste, kes näiteks 5-minutilise sõidu eest Tallinna Vanasadamast kesklinna pidid vähetuntud taksofirmade teenuste eest välja käima kolossaalseid summasid.
Seni oldi tupikus, sest kehtinud seadustes puudus kohalikel omavalitsustel õigus taksoteenuste hindadele piirmäärasid kehtestada. Oktoobri alguses jõustunud ühistranspordiseadus andis aga kohalikele omavalitsustele rohelise tule piirhindade kujundamise mehhanismide välja töötamiseks ja kehtestamiseks. On üsna loomulik, et Tallinna linn ei jätnud seda seadusest tulenevat võimalust kasutamata ja kehtestas Tallinnas taksoteenustele piirhinnad.
Piirhindade kujundamine
Piirhinna kujundamisel võeti arvesse sõidukitele esitatavaid nõudeid, nende ülalpidamiskulusid, tööjõukulusid ning teenuse osutamisega kaasnevaid riiklikke makse. Oli ju teada, et suur osa Tallinnas taksoteenuseid osutavatest isikutest hiilib kõrvale just viimaste tasumisest. Hinnad hoiti kunstlikult kõrgel ja deklareeritavad tulud koos maksudega madalal.
Selline seaduse rikkumisele rajatud ettevõtmine andis omakorda võimaluse kolmandale osapoolele – allilmale, mis omakorda maksustas teenuseosutamist eri piirkondades. Kellelegi peab ju maksma, et äri saaks aetud. Siinkohal on kannatajaks pooleks reeglina kõik taksoturul tegutsevad isikud. Nii need, kes suuremate kaubamärkide all pakuvad teenust mõistliku hinnaga (saadav tulu on väiksem, kuid riiklikud maksud on makstud), kui ka need, kes hinnad allilma toetamiseks lakke kerivad.
Riigi katse olukorda taksonduses kontrolli alla saada on igati tervitatav, kuid kummalisel moel võib riigi plaan totaalselt läbi kukkuda. Põhjuseks tänasel taksoturul populaarsust koguvad nn sõidujagamisteenust osutavad ettevõtted. Need uued tulijad deklareerivad avalikult, et on tulnud taksoteenuse osutamist muutma ja viima selle kvaliteeti uuele, kliendisõbralikule tasandile.
Tuleb tunnistada, et potentsiaalsetele klientidele on selline IT-rakenduste põhine teenuse kasutamine tõepoolest väga mugavaks tehtud, sest lisaks teenusepakkuja tellimisele saab sama rakendust kasutades ka teenuse eest tasuda saadud teenuse kohta tagasisidet anda. Ja põhiline – hinnad on rakenduse kasutaja jaoks fikseeritud.
Piiraattaksode populaarsus
Rahvas on rahul, sest näib, et teenuse osutajad on kliendi jaoks kõik viimseni läbi mõelnud ja teenust osutatakse kooskõlas kõikide kehtivate seadusaktidega. Klient läbib ju kõik teenuse astmed: tellid – sõidad – maksad! Ka meedia toetab neid IT-rakenduste kaudu taksoteenust pakkuvaid äriühinguid, toob eeskujuks nende innovaatilise lähenemise ja kliendisõbraliku keskkonna.
Need hästi turustatud kaubamärgid väldivad hoolega terminite 'takso' ja 'taksoteenus' kasutamist, kuigi sisuliselt just selle teenuse vahendamisega tegeletakse. Tegemist on klassikalise taksotellimise keskusega, kus innovaatilisi IT-lahendusi kasutades pakutakse tasulist taksoveoteenust kliendi soovitud kohta.
Kui vaid tellija teaks, et istudes sõidukisse, millel puuduvad igasugused taksotunnused, on ta istunud nn piraattaksosse ja on automaatselt osaline hästi turustatud haltuuratehingus – ta justkui maksaks altkäemaksu teda teenindavale isikule, et viimane teda sõidutaks.
Sellisel moel saab taksoteenust pakkuda igaüks, kel juhiluba taskus. Ei ole vaja läbida mingeid kursusi ja üldjuhul ei deklareerita ka saadavaid tulusid. Eraisikust teenuse osutajal puudub ka võimalus väljastada teenuse maksmist kinnitavat dokumenti. IT-rakenduste haldajad deklareerivad selgelt, et nemad taksoteenust ei osuta, vaid viivad lihtsalt kokku sõiduteenust pakkuvad isikud teenust vajavate isikutega.
Kuid saab ka teisiti! Me ei pea toetama piraattaksonduse tekkimist. Alustada võiks sellest, et need IT-rakenduste põhised taksoteenust pakkuvad äriühingud võtaksid ennast arvele kui ametlikud taksotellimiskeskused. IT-rakenduse kaudu võimaldaks nad siis teenust osutada vaid nendel juriidilistel isikutel, kes on läbinud vajalikud koolitused, on ennast arvele võtnud taksojuhina, omavad taksotunnustega sõidukit ning deklareerivad regulaarselt tulusid. Kui aga jätkatakse innovaatilisusele rõhumisega musta turu arendamist, siis peaks selline käitumine juba uurimisorganitele tegevust pakkuma.
---------------------------------------
Autor avaldab tekstis oma isiklikke seisukohti.