Olukord, kus sajad tuhanded ID-kaardi kasutajad ei saa e-teenuseid harjumuspärasel moel Google'i ülipopulaarse veebilehitsejaga kasutada, on kahtlemata lubamatu. Just nii on aga juhtumas, kui vigased ID-kaardi sertifikaadid kuue kuuga korda ei saa. Probleem ei puuduta ainult Eesti kodanikke, vaid ka e-residente, ehk välismaalasi, kellele me oleme ID-kaarte jaganud ja kutsunud oma e-teenustest osa saama. Lausa kõigi tänaseks enam kui 5000 e-residendist ID-kaardi omaniku sertifikaadid on vigased! Ämbrikolin kostab AS Sertifitseerimiskeskusest – see on riiklikult akrediteeritud sertifitseerimisteenuse ning sellega seotud tarkvara arendamise eest vastutav ettevõte.
Asjaolud võivad olla vägagi keerulised, kuid vastused peaksid olema lihtsad. Riigi infosüsteemi ameti analüütik Anto Veldre tegi eile tänuväärset tööd, andes juhtunu kohta ameti ajaveebis põhjaliku selgituse, ent üks tavaline inimene, kes on harjunud ID-kaardi abil asju ajama – oma isikut tuvastama ja dokumente allkirjastama – ei taha siiski kuulda niivõrd tehnilisi selgitusi, miks süsteem ei toimi, vaid seda, millal süsteem korda saab.
Ilmselt tuleb nüüd kasutajatel hakata taas kasutama tarkvara kauguuendamist, nagu seda tehti kümme aastat tagasi. Kuid tavakasutaja ei taha, et teda pannakse tegema raskeid või võõraid toiminguid. Inimesed on muutunud ettevaatlikuks ja seda põhjendatult. Teadupärast kasutavad ju ka kelmid kasutaja andmete kättesaamiseks tihti ümberkehastumist firmaks või ametiks – pangad hoiatavad oma kliente alatasa sellistesse lõksudesse langemast.
Ajal, mil üha enam asju saab aetud e-teenuste kaudu, peame saama usaldada inimesi ja asutusi, kes tagavad süsteemide tõrgeteta töö.