Pangem end selle, ükskõik mis ilmakaarest pärit välise vaatleja seisusse. Ja ta näeb, kuidas selle rahva silmamunad liiguvad laugude all väga kiiresti, väga tundlikult. See vaatleja tuleb 1969. aasta üldlaulupeole, ta loeb 1960ndate põlvkonna luulet, vaatab näitusesaalis sama põlvkonna kunstnike töid, käib Vanemuise teatris Hermaküla ja Toominga etendustel, osaleb noorte intellektuaalide kirglikel koosolekutel, kuuleb noore Pärdi, Tormise, Räätsa, Tambergi heliteoseid ja saab aru: see rahvas ja kultuur elab veel, sel rahval on ees suur tulevik.
Need mitmeks põlvkonnaks laugudega varjutatud silmad avanevadki laulvas revolutsioonis. Alo Mattiisen kirjutab viis isamaalist laulu ja Tõnis Mägi laulab oma ning kogu rahva «Koitu». Heinz Valk aga kuulutab: «Ükskord me võidame niikuinii!» Mõelgem selle fraasi süvastruktuurile ja me avastame, et selles kordub «Kalevipoja» eepose viimase kaheksa rea sõnum, mida juhatab sisse «Aga ükskord algab aega...».
See aeg jõuabki kätte. Riik saadakse tagasi, maal tekkivad uuesti peremehed, kõike läbivaks nähtamatuks käeks saab turg, vabadus ulatub äärest ääreni. Ent ajalaval, kuhu Eesti nüüd astub, on kulissid tundmatuseni vahetunud. Globaliseerumisega koos pääseb valitsema kõige suhtelisuse hegemoonia. Inimesed ja terved rahvad muudetakse taas vahendiks poliitilise ülevõimu saavutamiseks. Alanud on looduse võimalik, et pöördumatu erosioon. Demograafilised plahvatused haaravad piirkondi, mille kandevõime on nõrk.
Korporatiivsus ja koondumine majanduses, hüvede ülimalt tasakaalutu jaotus – see on meie igapäevane tõelus. On väikeste, igamehetõdede maailm. Ja on ajastu, milles eelmodernimist või lausa keskajast pärit mõtte-, väärtus- ja tegutsemismallid külgnevad modernismi ja järelmodernismi mudelitega. Pudru ja kapsad, kaosega piirnev määramatus, info kurdistav üliküllus, milles mõjule pääsemiseks vajatakse aina uusi sõltuvust tekitavaid doose, agressiivsust ja hüsteeriat.