«Kas sa ei saatnudki vastuseid ära?» küsis kauaaegne tuttav, kui kohvitassi juures jutt ebanaiselikult poliitikale ja hiljutise IRLi ülemaalisele küsitlusele läks. Loomulikult potsatas see sinivalge paber augusti lõpul ka minu postkasti.
Hille Tänavsuu: kuuemiljoniline teadmine
Püüdsin tuttavat, kes alati igale asjale elavalt reageerib – pealegi kui on lootust saada midagi vastutasuks –, veenda vastamise mõttetuses, sest vastustest ei olene midagi. «Aga sealt saab ju ilusa valge talvemütsi, eesti muster peal. Sina jääd nüüd sellest ilma,» kostis ta parastavalt.
IRLi poliitikud kilkavad, et lootuses saada müts, sall, sõrmikud või muud pudi-padi on nende küsitluse õnge läinud 60 000 inimest.
Äkki tegid vastajad oma aktiivsusega erakonnale, kel kuuldavasti peenike peos, karuteene? IRL lubas ju igale vastajale koju toimetada oma sümboolikaga kingitusi, lausa laias valikus: keskkonnasõbralik kott, muhe müts, soojad sõrmikud, moodne sall, vahva käepael. Kui eeldada, et enamik vastajaid soovis omakasupüüdlikult midagi kobedamat – mütsi või sõrmikuid, mille hind küünib, isegi Hiinas tootmise puhul, saja kroonini pluss saatekulud –, siis võiks arvata, et küsitluse korraldamine lööb tõsise paugu IRLi rahakotile, küündides ehk kuue miljoni kanti.
Tahtmatult meenus mulle aeg mõnikümmend aastat tagasi, kui meil olid moes valged baretid ja iga enesest lugupidav naisterahvas pidi selle endale muretsema. Tahaks huvi pärast näha, kui palju ilmestavad IRLi pakutud etnoesemed eelseisval talvel linna- ja külapilti. Ja kevadel selgub valimistel, kui palju IRLi mütsi kandjaid sellele parteile hääle annab.
Loomulikult võtab niisuguse hulga andmete läbihekseldamine aega, seepärast pole veel kuulda olnud, mis imet poliitikud sealt avastasid. See peab üks tubli teadmine olema, mis nii palju maksab, mingi uus Eesti «nokkija», midagi pöördelist meie elus. Saame ehk peatselt teada. Loodetavasti soovivad vastajad, et elu läheks kõigil paremaks, sest seda ju küsimused eeldasid.
Kujutan ette, kuidas vastuseid parteikontoris töödeldakse. Kui üldse töödeldakse, sest tegelikult on seisukohad laias laastus ette teada. Pigem koostatakse potentsiaalsete valijate andmepanka, et vastajaid ka tulevikus isamaalise valimispropagandaga varustada.
Aga võib-olla on asi hoopis nii, et IRL tellis küsitluse (ka küsimused!) korraldamise reklaamifirmalt ja selle maksid kinni head sponsorid? Ent hind peaks küündima ikka kuni kuue miljonini. Selle raha eest peaks väga võimsa teadmise saama, mis erakonna tegevusele hoopis uue suuna annab.