Pange tähele, et Böckenförde paradoksist saab tuletada ka väite, et liberaalne riik ei saaks lihtsalt niisama kehtestada isegi usuvabadust, mida oleme ju harjunud pidama üheks kõige loomulikumaks vabadustest. Inimesed, usukogukonnad peavad usuvabadust ise tahtma, sellega nõus olema. Mõistma, mida nemad sellest saavad. Böckenförde ise, muuseas, veeniski selles oma usukaaslasi, Saksamaa katoliiklasi.
Kas see tähendab, et ühiskond ei saa jääda liberaalseks, kui see teatav (!) ühetaolisus kaob ehk tuleb (või kasvab) peale suur hulk inimesi, kes ei jaga varasemaid väärtusi ja tavasid? Kas te oskate sõnastada formaalselt korrektse väljapääsu sellest paradoksist? Kui oskate, siis andke maailmale teada. Praktiline elukorraldus, tundub mulle, õnneks vist ei nõua selle dilemma sõnatäpset lahendamist. Küll aga meeles pidamist.
Enne edasist juttu «kohtumisest tundmatuga» meenutagem, et usuvabadusel on nn moslemimaailmas palju pikem ajalugu kui kristlikus Euroopas. Prohvet Muhamed ise kehtestas Mediinas usuvabaduse, et panna purelevad grupid, nende hulgas juudid, tegutsema ühtse ühiskonnana. Muuhulgas osutab see, et usuvabadus ei pea alati lähtuma liberaalsest ideoloogiast, vaid see on mõnel juhul valitsejale lihtsalt kasulik. Lähis-Idas on pika ajaloo vältel lastud olla nii kristlastel kui zoroastristidel.
Ehkki praegustes uudistes domineerivad ISISe ja teiste hirmuteod, oleks äärmiselt rumal võtta seda kui kõigi ca 1,6 miljardi islamiusulise ja valdavalt nendega asustatud riikide mõõdupuud. See on suur ja mitmekesine osa maailmast. Ka praeguses sõjakoldes Süürias, kust inimesed pagevad, leidub väga erinevate uskude järgijaid kuni täiesti ilmalikeni välja. Islami kui sellise, veel enam kõigi nn moslemimaailmas elavate inimeste demoniseerimine vaatab sellest ajaloolisest ja praegusest mitmekesisusest mööda, on ebaõiglane ja potentsiaalselt ohtlik demoniseeritavate inimeste suhtes ning on lõpuks ka poliitiliselt erakordselt ebapraktiline: alati tuleb tegeleda liitlaste otsimisega.