Poliitika käib erakondade kaudu. Erakonnad võistlevad võimu eest ja võim jaguneb vastavalt valimistulemusele. Lisaks maailmavaatele määrab valimistulemuse suuresti turundus, mis on täielikus sõltuvuses rahalistest võimalustest. Eesti oludes «konkurentsis püsimiseks» ei saa liikmemaksudest ükski erakond piisavalt raha kokku.
1990. aastatel sõltus erakondade käekäik headest sponsorlussuhetest Eesti edukamate ettevõtetega, neilt saadi annetustena 90 protsenti või isegi rohkem rahalistest vahenditest. Taasiseseisvuse esimesel kümnendil toimis see süsteem minu hinnangul normaalselt.
Erasektor hakkas avalikku annetamist vältima
Loomulikult ei võtnud keegi Tallinna Sadama kassast hunnikut raha ega toonud seda parteikontorisse. Vaevalt et keegi sadama töötajatest või juhtivpoliitikutest raha üldse puudutaski.
Sajandivahetuseks oli ühiskonna läbipaistvus paranenud ja firmadele muutus erakondade rahastamine eluohtlikuks, sest annetajatele osutus mis tahes avaliku sektori tellimuse või hanke saamine võimatuks. Avalikkus nägi riigitellimuse saamise ja samaaegse poliitringkondade rahalise toetamise vahel korruptiivset seost. Nii hakkas erasektor vältima erakondade avalikku rahalist toetamist.
Erandiks võib lugeda mõnd suurärimeest (Aadu Luukast, Urmas Sõõrumaad jt), kes olid loonud juba vankumatud äriimpeeriumid, mis annetasid avalikult korraga kõikidele suurematele erakondadele. Lootuses saada väikest ärieelist või vähemalt hoida häid suhteid hakkas suur hulk mitte nii tuntud ettevõtteid erakondadele varjatud annetusi tegema, sest viimastel oli raha endiselt vaja.
Nii tekkis justkui kaks eraldi toetajate liiki: ühed, kes andsid raha tegelikult, ja teised, kelle nimel raha erakonnale maksti. Kõige selle kohta tuli pidada niinimetatud sisemist arvestust, et poliitilises siseringis oleks teada, kellelt kui palju missugust toetust tuli.